Show simple item record

dc.contributor.authorRiaubienė, Edita
dc.date.accessioned2023-09-18T16:12:06Z
dc.date.available2023-09-18T16:12:06Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.issn1822-1076
dc.identifier.other(BIS)VGT02-000030743
dc.identifier.urihttps://etalpykla.vilniustech.lt/handle/123456789/112304
dc.description.abstractThe investigation of painting and architecture interaction revealed the drawing as their undeniable commonality. The primary drawing feature to depict was highlighted, and also the drawing ability to be the medium for the creativity, experience, knowledge and generation of new ideas in architecture was made relevant. In this study painting is perceived narrowly, putting more emphasis on the drawing. The aim of this paper is to argue the statement that drawing is the place of contemplation and some kind of architect’s creative laboratory. The analysis is based on the ideas, opinions and insights of architects involved in drawing and painting, and this will serve as the reasoning for the statement about the importance of drawing for architecture.eng
dc.description.abstractTapybos ir architektūros sąsajų analizė išryškino piešimą kaip šių menų neabejotiną bendrumą. Atsiskleidė piešimui būdinga pirminė atvaizdavimo savybė ir architektūrai ypač svarbus kūrybos, patirčių, pažinimo ir naujų minčių generavimo erdvės pobūdis. Taigi šiame tyrime tapyba suvokiama siauresne prasme, akcentuojant piešimą; todėl straipsnyje, detaliau ištyrus XX a. ir šių dienų piešiančių, tapančių architektų įžvalgas ir patirtis, bus siekiama argumentuoti tezę, kad piešimas yra mąstymo erdvė ir savotiška architekto kūrybinė laboratorija.lit
dc.format.extentp. 38-50
dc.format.mediumtekstas / txt
dc.language.isoeng
dc.relation.isreferencedbyCEEOL – Central and Eastern European Online Library
dc.relation.isreferencedbyIndex Copernicus
dc.source.urihttp://www.su.lt/bylos/mokslo_leidiniai/kurybos_erdves/2014_21/riaubiene.pdf
dc.subjectSD01 - Architektūra, urbanistika, kraštovaizdžio architektūra, teritorijų planavimas / Architecture, urban planning, landscape architecture and regional planning
dc.titleTapybinės ir piešybinės patirtys architekto kūryboje
dc.typeStraipsnis kitoje DB / Article in other DB
dcterms.references20
dc.type.pubtypeS3 - Straipsnis kitoje DB / Article in other DB
dc.contributor.institutionVilniaus Gedimino technikos universitetas
dc.contributor.facultyArchitektūros fakultetas / Faculty of Architecture
dc.subject.researchfieldH 003 - Menotyra / Art studies
dc.subject.ltspecializationsL103 - Įtrauki ir kūrybinga visuomenė / Inclusive and creative society
dc.subject.ltTapyba
dc.subject.ltPiešimas
dc.subject.ltArchitektūra
dc.subject.ltLe Corbusier
dc.subject.ltA. Rossi
dc.subject.ltS. Holl
dc.subject.ltW. Alsop
dc.subject.ltK. Lupeikis
dc.subject.enPainting
dc.subject.enDrawing
dc.subject.enArchitecture
dc.subject.enLe Corbusier
dc.subject.enA. Rossi
dc.subject.enS. Holl
dc.subject.enW. Alsop
dc.subject.enK. Lupeikis
dcterms.sourcetitleKūrybos erdvės = The spaces of creation
dc.description.issueNr. 21
dc.publisher.nameŠiaulių universitetas
dc.publisher.cityŠiauliai
dc.identifier.elaba11590722


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record