Show simple item record

dc.contributor.authorSkorupa, Pavel
dc.contributor.authorDubovičienė, Tatjana
dc.date.accessioned2023-09-18T16:33:22Z
dc.date.available2023-09-18T16:33:22Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.issn2351-714X
dc.identifier.other(BIS)VGT02-000031395
dc.identifier.urihttps://etalpykla.vilniustech.lt/handle/123456789/114850
dc.description.abstractThe current paper presents the analysis of linguistic characteristics of commercial and social advertising slogans. There is no uniform definition of the advertising slogan in the scientific literature, therefore, an attempt to provide the definition of a slogan in the context of marketing communication was made. One of the main functions of both social and commercial advertising is to provide information to the target audience and make it act in a way desired by the advertisers. As language, either spoken or written, has a powerful influence over people and their behaviour, the article analysis the language of advertising from the linguistic point of view and focuses on the phonological and semantic characteristics of slogans for commercial and social advertising campaigns. The analysis of 110 English slogans (55 commercial and 55 social advertising campaigns) showed the frequent use of both sound techniques and figurative language in commercial advertising slogans, which make the slogans more memorable, attractive and highlighting the advertised brand in a positive way. In contrast, the sound techniques and figurative language are scarce in slogans for social advertising campaigns.eng
dc.description.abstractStraipsnyje analizuojamos kalbos priemonės komercinės ir socialinės reklamos šūkiuose. Mokslinėje literatūroje nėra universalios reklamos šūkio apibrėžties, todėl šitame darbe bandoma apibrėžti reklamos šūkio sąvoką rinkodaros komunikacijos kontekste. Viena pagrindinių komercinės ir socialinės reklamos funkcijų – tikslinės auditorijos informavimas siekiant paveikti auditorijos elgesį. Kalba daro didelį poveikį žmonėms ir jų elgesiui, todėl straipsnyje žiūrima į reklamos kalbą lingvistiniu aspektu, analizuojant fonologinius bei semantinius komercinių ir socialinių reklamos kampanijų šūkių ypatumus. Išnagrinėjus 110 angliškų (55 komercinės ir 55 socialinės reklamos) šūkių paaiškėjo, kad komercinės reklamos šūkiuose labai dažnai vartojamos garsinės ir vaizdinės kalbos priemonės, kurios padaro reklamos šūkius patrauklesnius ir lengviau įsimenamus bei teigiamai pabrėžiančius prekės ženklą. Socialinės reklamos kampanijų šūkiuose minėtos priemonės beveik nenaudojamos.lit
dc.formatPDF
dc.format.extentp. 108-118
dc.format.mediumtekstas / txt
dc.language.isoeng
dc.relation.isreferencedbyGale's Academic OneFile
dc.relation.isreferencedbyMLA
dc.relation.isreferencedbyDOAJ
dc.source.urihttps://doi.org/10.3846/cpe.2015.275
dc.subjectVE02 - Integruotos komunikacijos strategijos ir koncepcijos / Integrated communication strategies and concepts
dc.titleLinguistic characteristics of commercial and social advertising slogans
dc.title.alternativeKomercinės ir socialinės reklamos šūkių kalbinės charakteristikos
dc.typeStraipsnis kitoje DB / Article in other DB
dcterms.references20
dc.type.pubtypeS3 - Straipsnis kitoje DB / Article in other DB
dc.contributor.institutionVilniaus Gedimino technikos universitetas
dc.contributor.institutionLietuvos edukologijos universitetas
dc.contributor.facultyKūrybinių industrijų fakultetas / Faculty of Creative Industries
dc.subject.researchfieldH 004 - Filologija / Philology
dc.subject.researchfieldS 008 - Komunikacija ir informacija / Communication and information
dc.subject.ltspecializationsL103 - Įtrauki ir kūrybinga visuomenė / Inclusive and creative society
dc.subject.ltReklamos šūkis
dc.subject.ltGarsinės priemonės
dc.subject.ltVaizdinė (perkeltinė) kalba
dc.subject.ltReklamos kalba
dc.subject.ltSocialinė reklama
dc.subject.ltKomercinė reklama
dc.subject.enAdvertising slogan
dc.subject.enSound technique
dc.subject.enFigurative language
dc.subject.enAdvertising language
dc.subject.enSocial advertising
dc.subject.enCommercial advertising
dcterms.sourcetitleSantalka: Filologija. Edukologija = Coactivity: Philology, Educology
dc.description.issueno. 2
dc.description.volumevol. 23
dc.publisher.nameTechnika
dc.publisher.cityVilnius
dc.identifier.doi10.3846/cpe.2015.275
dc.identifier.elaba15331491


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record