Show simple item record

dc.contributor.authorMarmienė, Auksė
dc.date.accessioned2023-09-18T16:33:23Z
dc.date.available2023-09-18T16:33:23Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.issn2351-714X
dc.identifier.other(BIS)VGT02-000031397
dc.identifier.urihttps://etalpykla.vilniustech.lt/handle/123456789/114852
dc.description.abstractThe paper aims to establish the differences between lexical borrowings and their Lithuanian equivalents, to introduce the concept of borrowing, what has been achieved in this field and to examine the challenges the learners face in using specific terminology in the computer-mediated environment. Different types of borrowings have been analysed according to the degree of their assimilation. The rate of occurrence of borrowings in students’ speech has been examined as well as the reasons for choosing borrowings rather than native words. The factors determining the degree of borrowings’ recognition are age, knowledge of foreign languages and the degree of assimilation of borrowings.eng
dc.description.abstractStraipsnio tikslas – nustatyti skirtumus tarp leksinių skolinių ir jų lietuviškų atitikmenų, supažindinti su pasiekimais šioje srityje ir atlikti skolinių bei jų lietuviškų atitikmenų dažnumo tyrimus kompiuterijos studentų kalboje, nustatyti leksikos variantų lemiančius veiksnius bei skatinti taisyklingą lietuvių kalbos vartojimą. Skoliniai yra analizuojami pagal asimiliacijos laipsnį. Sakytinė leksinių skolinių ir jų atitikmenų vartosena tirta remiantis anketinių apklausų duomenimis. Pagrindinės priežastys, skatinančios pasirinkti skolinius, yra užsienio kalbų žinios ir skolinių asimiliacijos laipsnis.lit
dc.formatPDF
dc.format.extentp. 119-126
dc.format.mediumtekstas / txt
dc.language.isoeng
dc.relation.isreferencedbyGale's Academic OneFile
dc.relation.isreferencedbyMLA
dc.relation.isreferencedbyDOAJ
dc.source.urihttps://doi.org/10.3846/cpe.2015.276
dc.titleThe use of lexical borrowings and their lithuanian equivalents in the computer-mediated environment in students’ speech
dc.title.alternativeLeksikos skolinių ir jų lietuviškų atitikmenų vartojimas kompiuterijos studentų kalboje
dc.typeStraipsnis kitoje DB / Article in other DB
dcterms.references12
dc.type.pubtypeS3 - Straipsnis kitoje DB / Article in other DB
dc.contributor.institutionVilniaus Gedimino technikos universitetas
dc.contributor.facultyKūrybinių industrijų fakultetas / Faculty of Creative Industries
dc.subject.researchfieldS 007 - Edukologija / Educology
dc.subject.ltasimiliacija
dc.subject.ltskoliniai
dc.subject.ltlietuviški atitikmenys
dc.subject.ltsvetimžodžiai
dc.subject.ltvartojimo dažnumas
dc.subject.enassimilation
dc.subject.enborrowings
dc.subject.enLithuanian equivalents
dc.subject.enloanwords
dc.subject.enfrequency rate of occurrence
dcterms.sourcetitleSantalka: Filologija. Edukologija = Coactivity: Philology, Educology
dc.description.issueno. 2
dc.description.volumevol. 23
dc.publisher.nameTechnika
dc.publisher.cityVilnius
dc.identifier.doi10.3846/cpe.2015.276
dc.identifier.elaba15331512


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record