Rodyti trumpą aprašą

dc.contributor.authorKoval, Viktor
dc.contributor.authorMikhno, Inesa
dc.contributor.authorTamošiūnienė, Rima
dc.contributor.authorKryshtal, Halyna
dc.contributor.authorKovalenko_Marchenkova, Yevheniia
dc.contributor.authorGui, Huazhi
dc.date.accessioned2023-09-18T16:39:37Z
dc.date.available2023-09-18T16:39:37Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.issn1648-4460
dc.identifier.urihttps://etalpykla.vilniustech.lt/handle/123456789/115576
dc.description.abstractThe establishment of the circular economy contributes to the development of sustainable consumption and creates new consumer habits, changes the market of goods and promotes innovations and ecological principles in the daily life of the population. The increasing consumption of eco-friendly goods is closely related to the environmental responsibility of the individual, which is formed over time and affects the results of social production and the technological level of production. The article examines the problem of adjusting public demand that would increase the rate of adoption of the circular economy, analyses factors affecting public demand and determines the price of changing public targets for different groups of the population. The mathematical function of public utility in the introduction of the circular economy changes the determining factors of consumer satisfaction, tending to reduce risks to the ecosystem and the health of consumers. It is concluded that when carrying out certain educational activities, 22% of surveyed consumers on average are ready to change their preferences in favour of eco-friendly goods. If a systematic approach is used and the market for environmentally friendly products is balanced, the main hazardous environmental products and their alternatives that can adjust public demand and change consumer habits are analysed.eng
dc.description.abstractStraipsnyje nagrinėjama problema, susijusi su visuomenės paklausos, kuri padidintų žiedinės ekonomikos diegimo mastą, koregavimu, taip pat analizuojami visuomenės paklausos pokyčius lemiantys veiksniai ir nustatoma visuomenės poreikių keitimo kaina skirtingoms gyventojų grupėms. Matematinė visuomeninės naudos funkcija įgyvendinant žiedinę ekonomiką keičia vartotojų pasitenkinimą lemiančius veiksnius ir mažina riziką ekosistemai bei vartotojų sveikatai. Taikant sisteminį požiūrį ir subalansavus aplinkai nekenksmingų produktų rinką, analizuojami pagrindiniai aplinkai pavojingi produktai ir jų alternatyvos, galinčios pakoreguoti visuomenės paklausą ir pakeisti vartotojų įpročius.lit
dc.formatPDF
dc.format.extentp. 161-177
dc.format.mediumtekstas / txt
dc.language.isoeng
dc.relation.isreferencedbySocial Sciences Citation Index (Web of Science)
dc.relation.isreferencedbyScopus
dc.relation.isreferencedbyEconLit with Full Text
dc.relation.isreferencedbyIBSS
dc.rightsPrieinamas tik institucijos intranete
dc.source.urihttp://www.transformations.knf.vu.lt/59/article/ensu
dc.source.urihttps://talpykla.elaba.lt/elaba-fedora/objects/elaba:171139602/datastreams/MAIN/content
dc.titleEnsuring sustainable consumption behaviours in circular economy engagement
dc.title.alternativeTvaraus vartojimo elgsenos užtikrinimas įsitraukiant į žiedinę ekonomiką
dc.typeStraipsnis Web of Science DB / Article in Web of Science DB
dcterms.references36
dc.type.pubtypeS1 - Straipsnis Web of Science DB / Web of Science DB article
dc.contributor.institutionIzmail State University of Humanities
dc.contributor.institutionNational Aviation University
dc.contributor.institutionVilniaus Gedimino technikos universitetas
dc.contributor.institutionInterregional Academy of Personal Management
dc.contributor.institutionDnipropetrovsk State University of Internal Afairs
dc.contributor.institutionOdessa National Economic University
dc.contributor.facultyVerslo vadybos fakultetas / Faculty of Business Management
dc.subject.researchfieldS 004 - Ekonomika / Economics
dc.subject.vgtuprioritizedfieldsEV02 - Aukštos pridėtinės vertės ekonomika / High Value-Added Economy
dc.subject.ltspecializationsL103 - Įtrauki ir kūrybinga visuomenė / Inclusive and creative society
dc.subject.ltžalioji ekonomika
dc.subject.ltsuvartojimas
dc.subject.ltžiedinės ekonomikos vartotojai
dc.subject.ltsuvartojimo ekonomika
dc.subject.engreen economy
dc.subject.enconsumption
dc.subject.encircular economy consumers
dc.subject.enconsumption economy
dcterms.sourcetitleTransformations in business & economics
dc.description.issueno. 2(59)
dc.description.volumevol. 22
dc.publisher.nameVilnius University
dc.publisher.cityVilnius
dc.identifier.elaba171139602


Šio įrašo failai

Thumbnail

Šis įrašas yra šioje (-se) kolekcijoje (-ose)

Rodyti trumpą aprašą