Show simple item record

dc.contributor.authorLobanova, Liudmila
dc.date.accessioned2023-09-18T17:23:29Z
dc.date.available2023-09-18T17:23:29Z
dc.date.issued2008
dc.identifier.issn1822-9530
dc.identifier.other(BIS)VGT02-000018537
dc.identifier.urihttps://etalpykla.vilniustech.lt/handle/123456789/122722
dc.description.abstractBesikuriančioje žinių ekonomikoje ir žinių visuomenėje kaip naujoje socialinėje ekonominėje erdvėje keičiasi požiūris į ją sudarančių aktyvių sistemų (tokių, kaip verslo struktūros ir viešosios įstaigos) misiją ir tikslus bei jų valdymo metodų efektyvumą. Tokiomis intensyvių pokyčių sąlygomis visos be išimties organizacijos susiduria su žmogiškojo potencialo plėtojimo problemomis. Iš naujo įvertinant žmogiškųjų išteklių panaudojimo prioritetus žinių ekonomikos kūrimosi sąlygomis būtina parinkti tinkamus žmogiškųjų išteklių vadybos modelius, leisiančius efektyviau panaudoti patį svarbiausią organizacijų turtą – žmogiškuosius išteklius.lit
dc.description.abstractHuman Resource Management (HRM) has frequently been described as a concept with two distinct forms: soft and hard. These are diametrically opposed along a number of dimensions, they have been used by many commentators as devices to categorize approaches to managing people according to developmental-humanist or utilitarianinstrumentalist principles. The terms have gained some currency although, from a theoretical point of view, the underlying conflicts and tensions contained within the models have not been sufficiently explored and, from a practical perspective, available empirical evidence would suggest that neither model accurately represents what is happening within organizations. In this paper the conflicts and tensions have been analyzed both between and within the soft and hard models, and then report on the findings of an in-depth empirical study, which will enable to review and challenge the theoretical foundations upon which the soft and hard models are based. The main factor influencing competition in knowledge economy is the knowledge and human ability to use it. It will be the main cause of human resource management and knowledge management models development and integration in future.eng
dc.format.extentp. 37-45
dc.format.mediumtekstas / txt
dc.language.isolit
dc.source.urihttp://www.vtvk.lt/files/1008.pdf
dc.titleŽmogiškųjų išteklių vadybos modeliai kuriantis žinių ekonomikai
dc.title.alternativeHuman resources management models in the knowledge economy
dc.typeStraipsnis kitame recenzuotame leidinyje / Article in other peer-reviewed source
dcterms.references33
dc.type.pubtypeS4 - Straipsnis kitame recenzuotame leidinyje / Article in other peer-reviewed publication
dc.contributor.institutionVilniaus Gedimino technikos universitetas
dc.contributor.facultyVerslo vadybos fakultetas / Faculty of Business Management
dc.subject.researchfieldS 004 - Ekonomika / Economics
dc.subject.ltŽinių ekonomika
dc.subject.ltŽmogiškieji ištekliai
dc.subject.ltŽmogiškųjų išteklių vadyba
dc.subject.ltŽmogiškųjų išteklių vadybos modeliai
dcterms.sourcetitleVerslo ir teisės aktualijos = Current issues of business and law / Vilniaus teisės ir verslo kolegija
dc.description.volumeT. 1
dc.publisher.nameVTVK
dc.publisher.cityVilnius
dc.identifier.elaba3859429


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record