Show simple item record

dc.contributor.authorJuzefovič, Agnieška
dc.date.accessioned2023-09-18T17:39:31Z
dc.date.available2023-09-18T17:39:31Z
dc.date.issued2009
dc.identifier.issn2029-0187
dc.identifier.other(BIS)VGT02-000020080
dc.identifier.urihttps://etalpykla.vilniustech.lt/handle/123456789/124865
dc.description.abstractIn this article Daoism is analyzed in the context of Chinese culture. It is demonstrated how the ideas of Daoism were shaped and matured in the Chinese civilization and how they reflect the peculiarities of the civilization of Eastern Asia and China. The author revives the genealogy and authorship of the main works of the Daoists (Daodejing, Zhuangzi) and analyzes their influence on the development of Daoism tradition during later periods. It is argued that Daoism was formed as the reaction towards the crisis of old Zhou culture and feeding degradation of Confucian rituals followed by the ruling circles. Different correlations are emphasized between the development of Chinese civilization and the maturation and transformation of Daoists’ ideas. It is demonstrated that Daoism is a natural product of its epoch and society; thus, it could not be dissociated from common Chinese cultural, religious and philosophical context, but rather analyzed together with it. Finally, the discussion is held on the anti-rationality, sceptical view towards mind and logical argumentation.eng
dc.description.abstractDaoizmo fenomenas straipsnyje nagrinėjamas platesniame kinų kultūros kontekste. Parodoma, kaip kinų civilizacijoje susiformavo ir subrendo daoizmo idėjos ir kaip jos atspindi kinų kultūros ir viso Rytų Azijos regiono savitumus. Apžvelgiama pagrindinių daoistų veikalų (Daodejing, Zhuangzi) genealogija ir autorystė, išryškinama šių traktatų įtaka tolesnei daoizmo raidai. Argumentuojama, kad daoizmas susiformavo kaip reakcija į senosios Zhou kultūros krizę ir stiprėjantį valdančiųjų sluoksnių išpažįstamų konfucianistinių ritualų išsigimimą. Išryškinamos įvairios sąsajos tarp kinų civilizacijos raidos ir daoistinių idėjų brendimo bei transformacijos, grindžiama mintis, kad daoizmas yra organiškas savo epochos ir visuomenės produktas, tad netikslinga būtų jį tyrinėti atsietai nuo kinų kultūrinio, religinio ir filosofinio konteksto. Parodoma, kaip daoizmas absorbavo idėjas, būdingas kitoms kinų mąstymo tradicijoms, ir kaip kinų kultūroje susiformavo skirtingos daoizmo mokyklos. Galiausiai aptariamas antiracionalumas, skeptiškas požiūris į protą bei loginį argumentavimą, parodoma, kaip daoistai siekia įveikti subjekto ir objekto dichotomiją, kaip skverbiasi į pirminį neapibrėžtumą.lit
dc.formatPDF
dc.format.extentp. 172-182
dc.format.mediumtekstas / txt
dc.language.isoeng
dc.relation.isreferencedbyIndex Copernicus
dc.titleThe phenomenon of daoism in Chinese civilization
dc.typeStraipsnis kitoje DB / Article in other DB
dcterms.references0
dc.type.pubtypeS3 - Straipsnis kitoje DB / Article in other DB
dc.contributor.institutionVilniaus Gedimino technikos universitetas
dc.contributor.facultyHumanitarinis institutasui-button / Institute of Humanitiesui-button
dc.subject.researchfieldH 001 - Filosofija / Philosophy
dc.subject.ltAntiracionalumas
dc.subject.ltKinų kultūra
dc.subject.ltDaodejing
dc.subject.ltDaoizmas
dc.subject.ltTransformacijos
dc.subject.ltZhuangzi
dc.subject.enAntirationalism
dc.subject.enChinese culture
dc.subject.enDaodejing
dc.subject.enDaoism
dc.subject.enTransformations
dc.subject.enZhuangzi
dcterms.sourcetitleLimes : cultural regionalistics
dc.description.issueno 2
dc.description.volumeVol. 2
dc.publisher.nameTechnika
dc.publisher.cityVilnius
dc.identifier.doi10.3846/2029-0187.2009.2.172-182
dc.identifier.elaba3887559


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record