Show simple item record

dc.contributor.authorNavickienė, Vida
dc.contributor.authorSederevičiūtė-Pačiauskienė, Živilė
dc.contributor.authorValantinaitė, Ilona
dc.contributor.authorŽilinskaitė-Vytė, Viktorija
dc.date.accessioned2023-09-18T17:49:59Z
dc.date.available2023-09-18T17:49:59Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.issn2345-0479
dc.identifier.urihttps://etalpykla.vilniustech.lt/handle/123456789/126681
dc.description.abstractThe article focuses on the relationships of communication and educational processes, creativity aspects in the context of higher education. A creative personality of the teacher determines how smooth and efficient these relationships are. The results of the quantitative research (sample – 124 teachers) conducted at Lithuanian higher education institutions and coprehensively presented in the article reveal the attitude of Lithuanian higher education teachers towards the significance of communication in the educational process. Though higher education teachers have to possess various competences such as personal, communication, social, lifelong learning, methodological, planning, organisational, leadership and assessment ones, the respondents distinguished several most significant to them. The research revealed that teachers see personal and communication competences as the most important ones, which also reveal and substantiate close relationships of communication and educational processes. The relationship is enhanced by a creative personality of the teacher, his or her positive personal qualities and values. Higher education teachers not only perceive the significance of communication and educational competences in the educational process but also express a need for their continuous improvement.eng
dc.description.abstractStraipsnyje analizuojamos komunikacinių ir edukacinių procesų sąsajos aukštojo mokslo kontekste. Išsamiai pristatomi kiekybinio tyrimo, kuriame buvo naudoti ir atviri apklausos klausimai, rezultatai, rodantys Lietuvos aukštųjų mokyklų dėstytojų požiūrį į komunikacijos svarbą edukaciniame procese. Nors dėstytojai turėtų būti išsiugdę įvairias kompetencijas: asmeninę, komunikacinę, socialinę, nuolatinio mokymosi, metodinę, planavimo, organizavimo, vadovavimo, vertinimo, tačiau jie išskyrė tik keletą jų kaip svarbiausių. Tyrimas parodė, kad dėstytojams svarbiausios yra trys kompetencijos – asmeninė, komunikacinė ir nuolatinio mokymosi, kurios atskleidžia ir pagrindžia glaudžias komunikacijos ir edukacijos procesų sąsajas. Dėstytojai ne tik suvokia komunikacinės ir edukologinės kompetencijų svarbą edukaciniame procese, bet ir išreiškia poreikį jas nuolat tobulinti. Analizuojant teorinius ir tyrimo metu gautus rezultatus, teigtina, kad edukaciniame procese yra tiesioginis komunikacinės ir edukologinės kompetencijų ryšys.lit
dc.formatPDF
dc.format.extentp. 49-60
dc.format.mediumtekstas / txt
dc.language.isoeng
dc.relation.isreferencedbyProQuest Central
dc.relation.isreferencedbyDimensions
dc.relation.isreferencedbyGale's Academic OneFile
dc.relation.isreferencedbyAcademic Search Complete
dc.relation.isreferencedbyTOC Premier
dc.relation.isreferencedbyScopus
dc.source.urihttps://doi.org/10.3846/cs.2019.6472
dc.source.urihttps://journals.vgtu.lt/index.php/CS/article/view/6472/8133
dc.titleThe relationship between communication and education through the creative personality of the teacher
dc.title.alternativeKomunikacijos ir edukacijos santykis per kūrybišką dėstytojo asmenybę
dc.typeStraipsnis Scopus DB / Article in Scopus DB
dcterms.references17
dc.type.pubtypeS2 - Straipsnis Scopus DB / Scopus DB article
dc.contributor.institutionVilniaus Gedimino technikos universitetas
dc.contributor.facultyKūrybinių industrijų fakultetas / Faculty of Creative Industries
dc.subject.researchfieldS 008 - Komunikacija ir informacija / Communication and information
dc.subject.vgtuprioritizedfieldsEV04 - Komunikacijos valdymas įtraukioje ir kūrybingoje visuomenėje / Communication management in inclusive and creative society
dc.subject.ltspecializationsL103 - Įtrauki ir kūrybinga visuomenė / Inclusive and creative society
dc.subject.ltkomunikacinės kompetencijos
dc.subject.ltkūrybiškas dėstytojas
dc.subject.ltedukacinės kompetencijos
dc.subject.ltaukštasis išsilavinimas
dc.subject.ltdėstytojo komunikacija
dc.subject.encommunication competence
dc.subject.encreative teacher
dc.subject.eneducational competence
dc.subject.enhigher education
dc.subject.enteacher communication
dcterms.sourcetitleCreativity studies
dc.description.issueiss. 1
dc.description.volumevol. 12
dc.publisher.nameVGTU Press
dc.publisher.cityVilnius
dc.identifier.doi2-s2.0-85068844210
dc.identifier.doi10.3846/cs.2019.6472
dc.identifier.elaba35461801


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record