Show simple item record

dc.contributor.authorGinevičius, Romualdas
dc.contributor.authorKrivka, Algirdas
dc.contributor.authorŠimkūnaitė, Jolita
dc.date.accessioned2023-09-18T17:53:11Z
dc.date.available2023-09-18T17:53:11Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.issn1611-1699
dc.identifier.other(BIS)VGT02-000021493
dc.identifier.urihttps://etalpykla.vilniustech.lt/handle/123456789/126932
dc.description.abstractThe article presents the original and scientifically brand new model of forming the integrated competitive strategy of an enterprise under the conditions of oligopolic market, followed by the cases of empirical application. The integrated competitive strategy of oligopolic enterprise is considered to be the concerted set of partial (detailed) competitive strategies targeting the certain elements of internal and external environment of an enterprise, determining its strategic position and influencing performance. The complex assessment of the estimated impact of partial competitive strategies on performance criteria is implemented (multicriteria evaluation methods are applied) in order to indicate the detailed strategies, having the highest potential influence on enterprise performance (to be selected to form the integrated competitive strategy), and to determine their scales (weights in the structure of the integrated strategy). The results of empirical application of the model are proposed to be employed to set up long-term goals and choose the main directions of business strategy of an enterprise, to distribute financial, human and other resources for strategic actions to be designed and implemented.eng
dc.description.abstractStraipsnyje skelbiamas originalus, moksliniu požiūriu naujas įmonės integruotosios konkurencinės strategijos formavimo oligopolinėje rinkoje modelis ir jo empirinio pritaikymo pavyzdys. Oligopolinės įmonės integruotoji konkurencinė strategija modelyje suprantama kaip suderintas rinkinys dalinių (detaliųjų) konkurencinių strategijų, nukreiptų į įmonės vidinės ir išorinės aplinkos veiksnius, turinčius įtakos įmonės strateginei pozicijai ir veiklos rezultatams.Taikant modelį, atliekamas tiriamųjų įmonių pasirinktų dalinių konkurencinių strategijų lauktino poveikio veiklos detaliesiems rodikliams kiekybinis vertinimas (pasitelkiant daugiakriterio vertinimo metodus) – palyginamas taikytinų strateginių alternatyvų lauktinas poveikis finansiniam įmonės rezultatui, nustatant pranašiausias dalines strategijas (sudarysiančias integruotąją konkurencinę strategiją) ir jų taikymo mastą (svorį integruotojoje strategijoje). Modelio pritaikymo rezultatai naudotini priimant sprendimus dėl oligopolinės įmonės konkurencinės strategijos sudarymo, skirstant finansinius, žmogiškuosius ir kitus išteklius strateginiams veiksmams formuoti ir įgyvendinti.lit
dc.formatPDF
dc.format.extentp. 367-395
dc.format.mediumtekstas / txt
dc.language.isoeng
dc.relation.isreferencedbyCentral & Eastern European Academic Source (CEEAS)
dc.relation.isreferencedbyBusiness Source Complete
dc.relation.isreferencedbyScopus
dc.relation.isreferencedbySocial Sciences Citation Index (Web of Science)
dc.source.urihttp://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.3846/jbem.2010.18
dc.titleThe model of forming competitive strategy of an enterprise under the conditions of oligopolic market
dc.title.alternativeĮmonės konkurencinės strategijos formavimo oligopolinėje rinkoje modelis
dc.typeStraipsnis Web of Science DB / Article in Web of Science DB
dcterms.references53
dc.type.pubtypeS1 - Straipsnis Web of Science DB / Web of Science DB article
dc.contributor.institutionVilniaus Gedimino technikos universitetas
dc.contributor.facultyVerslo vadybos fakultetas / Faculty of Business Management
dc.subject.researchfieldS 004 - Ekonomika / Economics
dc.subject.ltKonkurencinė strategija
dc.subject.ltOligopolinė rinka
dc.subject.ltModelis
dc.subject.ltDaugiakriteris vertinimas
dc.subject.ltSAW
dc.subject.ltTOPSIS
dc.subject.ltVIKOR
dc.subject.enCompetitive strategy
dc.subject.enOligopolic market
dc.subject.enModel
dc.subject.enMulticriteria evaluation
dc.subject.enSAW
dc.subject.enTOPSIS
dc.subject.enVIKOR
dcterms.sourcetitleJournal of business economics and management
dc.description.issueno. 3
dc.description.volumeVol. 11
dc.publisher.nameTechnika
dc.publisher.cityVilnius
dc.identifier.doi2-s2.0-77958578681
dc.identifier.doi000282857800001
dc.identifier.doi10.3846/jbem.2010.18
dc.identifier.elaba3915989


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record