Show simple item record

dc.contributor.authorLevickaitė, Rasa
dc.date.accessioned2023-09-18T18:40:41Z
dc.date.available2023-09-18T18:40:41Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.issn2029-7491
dc.identifier.other(BIS)VGT02-000022859
dc.identifier.urihttps://etalpykla.vilniustech.lt/handle/123456789/130625
dc.description.abstractThe article presents the concept of the creative economy as a new economic phenomenon in the globalized environment. Four approaches on the new occurrence are presented. According to John Howkins theory, the fifteen creative industries (listed by the author) are the core of the creative economy. Both creativity and economy aren’t new, but brand new are its interaction and scope. A wide definition of creativity has formed Richard Florida’s theory of the developing creative class, which is a group of professionals, researchers and artists whose presence creates socioeconomic and cultural dynamism in cities especially. Richard Caves characterizes creative industries on the basis of seven economic properties and presents an idea that creative industries as such aren’t unique but the sectors of creative industries driven by creativity generate new approaches to business processes, the demand-supply chain and covers both economic and social indicators of the country development. Charles Landry has proposed a creative city concept, which states that cities are dependent on one resource only – its people. Creativity changes place, natural resources, market access, and becomes the key to dynamism of city development. A creative city defines a metropolis with variety of cultural activities glued to urban economical and social functioning. Key activities highly influencing rapid growth of the creative industries worldwide are related to both technology and economy. Digital revolutions and economic environments where revolutions took place, changes in technology and communications altogether have formed new conditions for development of creative economy as a new economic phenomenon.eng
dc.description.abstractStraipsnyje pristatoma kūrybos ekonomikos koncepcija, kūrybos ekonomikos reiškinys analizuojamas globalioje aplinkoje. Pateikiama keturių požiūrių į kūrybos ekonomiką apžvalga: Johno Howkinso (2007) teorija remiasi paties autoriaus suklasifikuotų penkiolika kūrybinių industrijų ir jų poveikiu nūdienos ekonomikai, nes nei kūrybingumas, nei ekonomika nėra nauji reiškiniai, tačiau nauja yra šių reiškinių dermė ir veiklos apimtis. Platus kūrybingumo aiškinimas lėmė Richardo Floridos (2005) kūrybos klasės teoriją; kūrybos klasė yra profesionalų, mokslininkų, menininkų ir kitų kūrėjų grupė, kurių veikla kuria, ypač miestų srityse, socioekonomikos ir kultūros dinamizmą. Richardas Cavesas (2002) kūrybines industrijas apibūdina pagal septynias ekonomines vertes ir teigia, jog kūrybinės industrijos šiaip jau nėra ypatingos, tačiau jos kuria naujas prieigas prie verslo procesų, formuoja naują pasiūlos–paklausos grandinę bei skatina šalies ekonomikos ir socialinės gerovės augimą. Charlesas Landry (2006) pasiūlė kūrybinio miesto koncepciją ir teigia, jog miestai yra priklausomi nuo savo vienintelio ištekliaus – miesto gyventojų. Kūrybingumas keičia vietą, natūralius išteklius ir tampa kertine kategorija, kalbant apie miesto plėtros dinamizmą, neatsiejamą nuo miesto ekonomikos ir socialinių veiklų. Pagrindinės veiklos, kurioms įtaką daro greitas pasaulio kūrybinių industrijų augimas, yra tiesiogiai susijusios su technologijomis ir naująja ekonomika. Skaitmeninė revoliucija ir ekonominė aplinka, kur vyko ši revoliucija, technologijų ir komunikacijų pokyčiai suformavo naujas sąlygas plėtoti kūrybos ekonomiką kaip naująjį ekonomikos reiškinį.lit
dc.formatPDF
dc.format.extentp. 81-92
dc.format.mediumtekstas / txt
dc.language.isoeng
dc.relation.isreferencedbyIndex Copernicus
dc.relation.isreferencedbyProQuest (nenaudotinas)
dc.relation.isreferencedbyAcademic Search Complete
dc.source.urihttps://doi.org/10.3846/bme.2011.06
dc.titleFour approaches to the creative economy: general overview
dc.typeStraipsnis kitoje DB / Article in other DB
dcterms.references26
dc.type.pubtypeS3 - Straipsnis kitoje DB / Article in other DB
dc.contributor.institutionVilniaus Gedimino technikos universitetas
dc.contributor.facultyVerslo vadybos fakultetas / Faculty of Business Management
dc.subject.researchfieldS 003 - Vadyba / Management
dc.subject.researchfieldS 004 - Ekonomika / Economics
dc.subject.ltKūrybos ekonomika
dc.subject.ltKūrybinės industrijos
dc.subject.ltKūrybos klasė
dc.subject.ltKūrybinis miestas
dc.subject.enCreative economy
dc.subject.enCreative industries
dc.subject.enCreative class
dc.subject.enCreative city
dcterms.sourcetitleBusiness, management and education = Verslas, vadyba ir studijos
dc.description.issuenr. 1
dc.description.volumeT. 9
dc.publisher.nameTechnika
dc.publisher.cityVilnius
dc.identifier.doi10.3846/bme.2011.06
dc.identifier.elaba3945341


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record