Show simple item record

dc.contributor.authorViselgaitė, Daiva
dc.contributor.authorVilys, Mantas
dc.date.accessioned2023-09-18T18:45:23Z
dc.date.available2023-09-18T18:45:23Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.issn2029-7491
dc.identifier.other(BIS)VGT02-000023297
dc.identifier.urihttps://etalpykla.vilniustech.lt/handle/123456789/131529
dc.description.abstractStrategic marketing development is a major area of Lithuanian manufacturing companies, which seeks to improve business. In order to develop a strategic marketing plan, companies encompassing several business models are faced with the need to adapt those models here and highlight the lack of skills to carry out marketing activities for the sharp divide in the business models in the marketing literature. In order to give the latter companies a theoretical foundation for development of strategic marketing for sustainable business, which highlights the need for business model adaptation in the process of segmentation, it is worthwhile to analyze the scientific segmentation models and prepare recommendations for model construction. The scientific article is based on marketing research in window manufacturing and mounting business that enables to create a step-by-step market segmentation model, which is based on adaptation of different business models. The main tendencies identified in the sector (high market and technological uncertainty, intense competition) makes it a very characteristic example of a business, which seeks to improve competitiveness.eng
dc.description.abstractStrateginės rinkodaros plėtra yra svarbi sritis Lietuvos gamybos įmonėse. Ji padeda pasiekti geresnių verslo rezultatų. Siekiant plėtoti strateginį rinkodaros planą, kelis verslo modelius apimančios įmonės susiduria su poreikiu pritaikyti tuos modelius ir pabrėžia įgūdžių stoką, vykdant rinkodaros veiklą ir tiksliai pritaikant verslo rinkodaros literatūroje pateiktus modelius. Norint suteikti įmonėms strateginės rinkodaros tvarios plėtros teorinius pagrindus, kurie reikalingi verslo modeliams pritaikyti segmentavimo procese, būtina išanalizuoti mokslinius segmentavimo modelius ir parengti rekomendacijas modeliui sudaryti. Straipsnis grindžiamas rinkodaros tyrimais langų gamybos ir montavimo versle, kurie leidžia žingsnis po žingsnio sukurti rinkos segmentavimo modelį ir remiasi įvairių verslo modelių pritaikymu. Nagrinėjamas sektorius, pasižymintis aukštu rinkos bei taikomų technologijų neapibrėžtumu ir susiduriantis su itin intensyvia konkurencija, yra vis naujų konkurencingumo stiprinimo sprendimų siekiančio verslo būdingas pavyzdys.lit
dc.formatPDF
dc.format.extentp. 171-184
dc.format.mediumtekstas / txt
dc.language.isoeng
dc.relation.isreferencedbyIndex Copernicus
dc.relation.isreferencedbyEBSCOHost (nenaudotinas)
dc.relation.isreferencedbyProQuest (nenaudotinas)
dc.source.urihttps://doi.org/10.3846/bme.2011.12
dc.titlePeculiarities in construction of segmentation models: theory and practice
dc.typeStraipsnis kitoje DB / Article in other DB
dcterms.references24
dc.type.pubtypeS3 - Straipsnis kitoje DB / Article in other DB
dc.contributor.institutionVilniaus Gedimino technikos universitetas
dc.contributor.facultyVerslo vadybos fakultetas / Faculty of Business Management
dc.subject.researchfieldS 003 - Vadyba / Management
dc.subject.ltSegmentavimas
dc.subject.ltSegmentavimo modelis
dc.subject.ltStrateginė rinkodara
dc.subject.ltVerslo modelis
dc.subject.enSegmentation
dc.subject.enSegmentation model
dc.subject.enStrategic marketing
dc.subject.enBusiness
dcterms.sourcetitleBusiness, management and education = Verslas, vadyba ir studijos
dc.description.issuenr. 2
dc.description.volumeT. 9
dc.publisher.nameTechnika
dc.publisher.cityVilnius
dc.identifier.doi10.3846/bme.2011.12
dc.identifier.elaba3955547


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record