Show simple item record

dc.contributor.authorBaranovska-Vasiljeva, Ivona
dc.contributor.authorSkorupa, Pavel
dc.date.accessioned2023-09-18T18:48:45Z
dc.date.available2023-09-18T18:48:45Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.issn1822-430X
dc.identifier.other(BIS)VGT02-000023336
dc.identifier.urihttps://etalpykla.vilniustech.lt/handle/123456789/132072
dc.description.abstractThe present paper deals with the problem of teaching culture in the foreign language classes at all levels of education. Cultural studies should not be separated from the language syllabus and foreign language learning should not be limited to formal learning of systems of sounds, words, and syntactic structures, but should also include learning the culture of the target language. Success in intercultural communication depends greatly on the understanding of a number of cultural features. The article emphasizes the importance of teaching and learning target culture, as well as introduces the analysis of cultural scripts and small talk in English, Russian and Polish languages. Understanding the cultural differences will benefit and facilitate cross-cultural communication under diverse circumstances. Thereby, this issue is relevant to foreign language and ESP classes focusing on the improvement of both students’ language and cultural skills.eng
dc.description.abstractStraipsnyje nagrinėjama kultūros mokymo per užsienio kalbos paskaitas problema visuose mokymosi lygiuose. Kultūros studijos neturi būti atskira užsienio kalbos mokymo(si) programos dalis, o užsienio kalbų mokymas neturi būti apribojamas formaliu garsų sistemų, žodžių ir sintaksinių struktūrų mokymu, taip pat turi mokyti studijuojamos kalbos kultūros. Tarpkultūrinio bendravimo sėkmė priklauso nuo daugybės kultūrinių ypatumų supratimo. Straipsnyje pabrėžiama studijuojamos kultūros mokymo(si) svarba, taip pat pateikiama anglų, rusų ir lenkų kalbų kultūrinių ypatybių ir lengvo pokalbio analizė. Kultūrinių skirtumų suvokimas pagerins ir palengvins tarpkultūrinį bendravimą esant įvairioms aplinkybėms. Todėl problema aktuali užsienio kalbos paskaitose, kurių tikslas – tobulinti kalbinius ir kultūrinius studentų įgūdžius.lit
dc.formatPDF
dc.format.mediumtekstas / txt
dc.language.isoeng
dc.relation.isreferencedbyEBSCOHost (nenaudotinas)
dc.relation.isreferencedbyGALE (nenaudotinas)
dc.relation.isreferencedbyMLA
dc.source.urihttps://doi.org/10.3846/cpe.2011.13
dc.titleSome aspects of culture teaching in foreign language and esp classes: cultural scripts and small talk
dc.typeStraipsnis kitoje DB / Article in other DB
dcterms.references32
dc.type.pubtypeS3 - Straipsnis kitoje DB / Article in other DB
dc.contributor.institutionVilniaus Gedimino technikos universitetas
dc.contributor.facultyHumanitarinis institutasui-button / Institute of Humanitiesui-button
dc.subject.researchfieldH 004 - Filologija / Philology
dc.subject.ltKultūra, komunikacija
dc.subject.ltTarpkultūrinė komunikacija
dc.subject.ltKomunikacinė kompetencija
dc.subject.ltKultūrinės ypatybės
dc.subject.ltLengvas pokalbis
dc.subject.ltUžsienio kalbos mokymas(is)
dc.subject.enCulture
dc.subject.enCommunication
dc.subject.enCross-cultural communication
dc.subject.enCommunicative competence
dc.subject.enCultural scripts
dc.subject.enSmall talk
dc.subject.enForeign language learning
dc.subject.enForeign language teaching
dcterms.sourcetitleSantalka: Filologija. Edukologija
dc.description.issuenr. 2
dc.description.volumeVol. 19
dc.publisher.nameTechnika
dc.publisher.cityVilnius
dc.identifier.doi10.3846/cpe.2011.13
dc.identifier.elaba3956536


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record