Show simple item record

dc.contributor.authorBaltrėnas, Pranas
dc.contributor.authorVaitiekūnas, Petras
dc.contributor.authorMincevič, Irena
dc.date.accessioned2023-09-18T19:08:03Z
dc.date.available2023-09-18T19:08:03Z
dc.date.issued2004
dc.identifier.issn1648-6897
dc.identifier.other(BIS)VGT02-000007430
dc.identifier.urihttps://etalpykla.vilniustech.lt/handle/123456789/135777
dc.description.abstractThe investigation carried out has revealed that in Vievis settlement and near the highway Vilnius-Kaunas the highest concentrations of pollutants are emitted during morning and afternoon rush-hours when motor transport traffic is the heaviest. Extremely high amounts of emitted aerosol particles were recorded 1-2 m away from the driving part, and 4-6 m away the amounts of aerosol particles sharply go down. CO gas concentrations caused by passing motor transport were also analysed. It has been set that the concentrations of CO and aerosol particles depend directly on motor transport traffic intensity. CO concentration goes evenly down receding from the driving part. In most cases maximum permitted concentration of CO was recorded.eng
dc.description.abstractAtlikus tyrimus Vievyje ir šalia esančioje automagistralėje Vlnius-Kaunas, nustatyta, kad daugiausia autotransporto teršalų išmetama rytinio ir vakarinio piko valandomis, kai eismo intensyvumas didžiausias. Ypač dideli išmetamų aerozolių dalelių kiekiai 1-2 m atstumu nuo važiuojamosios kelio dalies, o už 4-6 m staigiai sumažėja. Ištirta dėl pravažiuojančio autotransporto srautų susikaupusių CO dujų koncentracijos. Nustatyta, kad CO ir aerozolių dalelių koncentracijos tiesiogiai priklauso nuo autotransporto eismo intensyvumo. CO kocentracija tolygiai mažėja didėjant atstumui nuo kelio važiuojamosios dalies. Daugeliu atvejų CO (DKL) koncentracijos viršija didžiausias leistinąsias.lit
dc.format.extentp. 3-11
dc.format.mediumtekstas / txt
dc.language.isoeng
dc.source.urihttp://www.vgtu.lt/leidiniai/mk_zhur/aplinka/dokumentai/aplinka_2004_1.pdf
dc.titleInvestigation on the impact of transport exhaust emissions on the air
dc.title.alternativeAutomobilių išmetamų dujų poveikio atmosferai tyrimas
dc.typeStraipsnis kitame recenzuotame leidinyje / Article in other peer-reviewed source
dcterms.references14
dc.type.pubtypeS4 - Straipsnis kitame recenzuotame leidinyje / Article in other peer-reviewed publication
dc.contributor.institutionVilniaus Gedimino technikos universitetas
dc.contributor.institutionLietuvos energetikos institutas
dc.contributor.facultyAplinkos inžinerijos fakultetas / Faculty of Environmental Engineering
dc.subject.researchfieldT 004 - Aplinkos inžinerija / Environmental engineering
dc.subject.researchfieldT 006 - Energetika ir termoinžinerija / Energy and thermoengineering
dc.subject.ltAplinka
dc.subject.ltAtmosferos oro tarša
dc.subject.ltMobilieji teršimo šaltiniai
dc.subject.ltAutotransportas
dc.subject.enAir pollution
dc.subject.enMobile pollution sources
dc.subject.enMotor transport
dcterms.sourcetitleJournal of environmental engineering and landscape management / Vilnius Gediminas Technical University
dc.description.issueno. 1
dc.description.volumeVol. XII
dc.publisher.nameTechnika
dc.publisher.cityVilnius
dc.identifier.doiLBT02-000008339
dc.identifier.elaba3655688


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record