Show simple item record

dc.contributor.authorIvanec-Goranina, Rūta
dc.contributor.authorGedminienė, Genovaitė
dc.contributor.authorJuška, Alfonsas
dc.date.accessioned2023-09-18T19:34:00Z
dc.date.available2023-09-18T19:34:00Z
dc.date.issued2006
dc.identifier.issn1392-0146
dc.identifier.other(BIS)VGT02-000012475
dc.identifier.urihttps://etalpykla.vilniustech.lt/handle/123456789/140855
dc.description.abstractThis paper has arisen as a result of teaching Models in Biology to undergraduates of Bioengineering at the Gediminas Technical University of Vilnius. The aim was to teach the students to use a fresh approach to the problems they are familiar with, to come up with an articulate verbal model after a mental effort, to express it in rigorous mathematical terms, to solve (with the aid of computers) corresponding equations, and, finally, to analyze and interpret experimental data in terms of their (mathematical) models. Investigation of microbial growth provides excellent possibilities to combine laboratory exercises, mathematical modelling and model-based data analysis. Application of mathematics in this field proved to be very fruitful in getting a deeper insight into the processes of microbial growth. The step-by-step modelling resulted in an extended model of the growth covering conventional “lag”, “exponential” and “stationary” phases. In contrast to the known models (differential equations which can be solved only numerically), the present model is expressed symbolically as a finite combination of elementary functions. The approach can be applied in other areas of modern biology.eng
dc.description.abstractŠiame darbe bendrų samprotavimų pagrindu formuluojami žodiniai mikroorganizmų populiacijos augimo modeliai, kurie toliau išverčiami į matematinių sąvokų bei simbolių kalbą. Matematiniai modeliai, išreikšti diferencinėmis lygtimis, sprendžiami plačiai naudojamomis kompiuterinėmis programomis. Pirmasis pateiktas modelis (neriboto augimo) tik apytiksliai atspindi augimo tendenciją, ne visuomet suderinamas su bandymų duomenimis, tačiau pedagoginiu požiūriu yra paprastas ir aiškus. Antrajame (riboto augimo modelyje) atsižvelgiama į tikėtinas augimo greičio mažėjimo priežastis; šis modelis visiškai suderinamas su bandymų duomenimis, kai augimas nevėluoja. Trečiajame (išplėstiniame) modelyje atsižvelgiama į tikėtinas augimo vėlavimo priežastis; jis vienodai gerai suderinamas su bandymų duomenimis, gautais tiek augimo vėlavimą lemiančiomis sąlygomis, tiek ir kai pastebimo vėlavimo nėra. Šis modelis apima pirmuosius ir yra naujas, anksčiau neskelbtas. Jo kūrimo eiga yra visiškai prieinama studentams, tad jis gali būti įtrauktas į mokymo kursą, gali būti plečiamas toliau. Čia išdėstyta modeliavimo eiga taikytina ir kitose šiuolaikinės biologijos srityse.lit
dc.format.extentp. 70-73
dc.format.mediumtekstas / txt
dc.language.isoeng
dc.relation.isreferencedbyVINITI
dc.relation.isreferencedbyCAB Abstracts
dc.relation.isreferencedbyISI Master Journal List
dc.source.urihttp://mokslozurnalai.lmaleidykla.lt/biologija/2006/3/3465
dc.titleMathematical modelling of biosystems exemplified by investigation of microbial population growth
dc.title.alternativeBiologinių sistemų matematinis modeliavimas, iliustruojamas mikroorganizmų populiacijos augimo tyrimais
dc.typeStraipsnis kitoje DB / Article in other DB
dcterms.references7
dc.type.pubtypeS3 - Straipsnis kitoje DB / Article in other DB
dc.contributor.institutionVilniaus Gedimino technikos universitetas
dc.contributor.facultyFundamentinių mokslų fakultetas / Faculty of Fundamental Sciences
dc.subject.researchfieldS 007 - Edukologija / Educology
dc.subject.researchfieldN 010 - Biologija / Biology
dc.subject.enVerhulst equation
dc.subject.enLogistic equation
dc.subject.enGrowth rate
dc.subject.enGeneration time
dc.subject.enLag time
dcterms.sourcetitleBiologija
dc.description.volumeNr. 3
dc.publisher.nameLietuvos mokslų akademijos leidykla
dc.publisher.cityVilnius
dc.identifier.doiLBT02-000021496
dc.identifier.elaba3739077


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record