Show simple item record

dc.contributor.authorŽygienė, Rasa
dc.contributor.authorBogdevičius, Marijonas
dc.contributor.authorDabulevičienė, Laima
dc.date.accessioned2023-09-18T20:10:31Z
dc.date.available2023-09-18T20:10:31Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.issn2029-2341
dc.identifier.other(BIS)VGT02-000029803
dc.identifier.urihttps://etalpykla.vilniustech.lt/handle/123456789/147539
dc.description.abstractA mathematical model of the system Railway Vehicle Wheel–Track with a wheel flat of a wheelset has been made. The system Railway Vehicle Wheel–Track has been examined on the vertical plane. The mathematical model of the system Railway Vehicle Wheel–Track has employed linear, nonlinear, elastic and damping discrete elements. Rail dynamics haves been described using the finite element method. The unevenness of the rail and the wheel of the wheelset have been evaluated considering the contact between the rail and the wheel flat of the wheelset. The analysis of dynamic processes taking place in a railway vehicle wheel with the wheel flat moving at speed V = 60 km/h has been accomplished. The results of mathematical modelling of the above introduced dynamic system have been presented along with graphically displayed research findings of the conducted research.eng
dc.description.abstractSukurtas sistemos „Geležinkelių vagono ratas – kelias“ su aširačio rato iščiuoža matematinis modelis. Sistema „Geležinkelių vagono ratas – kelias“ nagrinėjama vertikalioje plokštumoje. Sistemos „Geležinkelių vagono ratas – kelias“ matematiniame modelyje yra panaudoti tiesiniai ir netiesiniai tamprieji ir slopinimo diskretiniai elementai. Bėgio dinamika aprašoma baigtinių elementų metodu. Kontakte tarp bėgio ir aširačio rato su iščiuoža įvertinti bėgio ir aširačio rato nelygumai. Atlikta geležinkelio vagono rato su iščiuoža, judančio greičiu V = 60 km/val., dinaminių procesų analizė. Pateikti šios dinaminės sistemos matematinio modeliavimo rezultatai. Tyrimų rezultatai pavaizduoti grafiškai ir pateiktos tyrimų išvados.lit
dc.formatPDF
dc.format.extentp. 531-537
dc.format.mediumtekstas / txt
dc.language.isoeng
dc.relation.isreferencedbyGale's Academic OneFile
dc.relation.isreferencedbyIndex Copernicus
dc.relation.isreferencedbyAcademic Search Complete
dc.relation.isreferencedbyICONDA
dc.source.urihttps://doi.org/10.3846/mla.2014.696
dc.subjectTD03 - Transporto sistemų ir eismo modeliavimas, optimizavimas, sauga ir valdymas / Transport systems and traffic modeling, optimization, safety and management
dc.titleA mathematical model and simulation results of the dynamic system railway vehicle wheel–track with a wheel flat
dc.typeStraipsnis kitoje DB / Article in other DB
dcterms.references5
dc.type.pubtypeS3 - Straipsnis kitoje DB / Article in other DB
dc.contributor.institutionVilniaus Gedimino technikos universitetas
dc.contributor.facultyTransporto inžinerijos fakultetas / Faculty of Transport Engineering
dc.subject.researchfieldT 003 - Transporto inžinerija / Transport engineering
dc.subject.ltspecializationsL106 - Transportas, logistika ir informacinės ir ryšių technologijos (IRT) / Transport, logistic and information and communication technologies
dc.subject.ltRato bėgio kontaktas
dc.subject.ltDinamika
dc.subject.ltPagreitis
dc.subject.ltPenetracija
dc.subject.ltSkaitinis metodas
dc.subject.enWheel-rail contact
dc.subject.enDynamics
dc.subject.enAcceleration
dc.subject.enPenetration
dc.subject.enNumerical method
dcterms.sourcetitleMokslas – Lietuvos ateitis = Science – future of Lithuania: Statyba, transportas, aviacinės technologijos = Civil and transport engineering, aviation technologies
dc.description.issuenr. 5
dc.description.volumeT. 6
dc.publisher.nameTechnika
dc.publisher.cityVilnius
dc.identifier.doi10.3846/mla.2014.696
dc.identifier.elaba4111365


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record