Show simple item record

dc.contributor.authorGailienė, Inesa
dc.contributor.authorKamaitis, Ipolitas Zenonas
dc.contributor.authorPodagėlis, Igoris
dc.date.accessioned2023-09-18T20:25:37Z
dc.date.available2023-09-18T20:25:37Z
dc.date.issued2006
dc.identifier.issn1392-3730
dc.identifier.other(BIS)VGT02-000012858
dc.identifier.urihttps://etalpykla.vilniustech.lt/handle/123456789/149838
dc.description.abstractThe main property of the railway system is infrastructure objects and rolling-stock. Holding any kind of a property requires huge expenses and renovation investments. Intensive wearing of the rails on the track curves is observed. This problem is always topical in railways. In this article a possibility to decrease wear of rails on curves is analysed. The purpose of the authors’ research was to estimate the influence of rail wearing on the track widening and permissible deviations on curves when radius is less than 650 m. Also, to estimate the possibility to reduce railroad maintenance expenses associated with the change of the worn rails, when gauge on curves with radius less than 650 m is widened. For this reason in this article a mathematical model is presented. This model evaluates the influence of the gauge width on rail wearing on curves. An experiment was carried out on Lithuanian railway line curves. Results and analysis of the experimental research are presented in the article.eng
dc.description.abstractPagrindinis geležinkelio sistemos turtas yra infrastruktūros objektai ir riedmenys. Jiems išlaikyti reikia didelių išlaidų, o renovacijai – investicijų. Straipsnyje nagrinėjama nuolat aktuali geležinkelio problema – tai bėgių dilimo mažinimo galimybė kreivėse. Autorių tyrimo tikslas yra nustatyti, kaip vėžės platinimas ir leistinieji nuokrypiai daro įtaką bėgių dilimui kreivėse, kurių spindulys mažesnis nei 650 m. Apskaičiuota, kiek sumažėtų geležinkelio priežiūros išlaidos, susijusios su nudilusių bėgių keitimu kreivėse, kai kelio vėžė kreivėse, kurių spindulys mažesnis nei 650 m, platinama pagal pateiktus siūlymus. Tam tikslui straipsnyje pateikiamas matematinis modelis. Šiuo modeliu įvertinama vėžės pločio įtaka bėgių dilimui kreivėse. Eksperimentiniai tyrimai buvo atlikti Lietuvos geležinkelio linijų kreivėse. Pateikiama eksperimentinių tyrimų rezultatų analizė.lit
dc.formatPDF
dc.format.extentp. 255-260
dc.format.mediumtekstas / txt
dc.language.isoeng
dc.relation.isreferencedbyVINITI
dc.relation.isreferencedbyCompendex
dc.relation.isreferencedbyINSPEC
dc.relation.isreferencedbyICONDA
dc.relation.isreferencedbyEbsco (nenaudotinas)
dc.rightsLaisvai prieinamas internete
dc.source.urihttps://doi.org/10.3846/13923730.2006.9636400
dc.source.urihttps://talpykla.elaba.lt/elaba-fedora/objects/elaba:6116582/datastreams/ATTACHMENT_6116590/content
dc.source.urihttps://talpykla.elaba.lt/elaba-fedora/objects/elaba:6116582/datastreams/MAIN/content
dc.titleInfluence of gauge width on rail side wear on track curves
dc.title.alternativeGeležinkelio vėžės pločio įtaka bėgių šoniniam dilimui kreivėse
dc.typeStraipsnis Scopus DB / Article in Scopus DB
dcterms.references21
dc.type.pubtypeS2 - Straipsnis Scopus DB / Scopus DB article
dc.contributor.institutionVilniaus Gedimino technikos universitetas
dc.contributor.facultyAplinkos inžinerijos fakultetas / Faculty of Environmental Engineering
dc.contributor.facultyStatybos fakultetas / Faculty of Civil Engineering
dc.subject.researchfieldT 002 - Statybos inžinerija / Construction and engineering
dc.subject.ltGeležinkelis
dc.subject.ltBėgis
dc.subject.ltBėgio nuodyla
dc.subject.ltVėžės plotis
dc.subject.ltKreivė
dc.subject.ltBėgio dilimo intensyvumas
dc.subject.ltRatų antbriaunis
dc.subject.enRailway
dc.subject.enRail
dc.subject.enRail wear
dc.subject.enGauge width
dc.subject.enCurve
dc.subject.enRail wearing intensity
dc.subject.enWheel flange
dcterms.sourcetitleJournal of civil engineering and management
dc.description.issueno. 3
dc.description.volumeVol. 12
dc.publisher.nameTechnika
dc.publisher.cityVilnius
dc.identifier.doiVGT02-000012858
dc.identifier.doiELB01-000001938
dc.identifier.doiLT-eLABa-0001:J.04~2006~ISSN_1392-3730.V_12.N_3.PG_255-260
dc.identifier.doi10.3846/13923730.2006.9636400
dc.identifier.elaba6116582


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record