Show simple item record

dc.contributor.authorBaltrėnas, Pranas
dc.contributor.authorBaltrėnaitė-Gedienė, Edita
dc.contributor.authorKačerauskas, Tomas
dc.date.accessioned2023-09-18T20:36:45Z
dc.date.available2023-09-18T20:36:45Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.issn0235-7186
dc.identifier.other(BIS)VGT02-000030021
dc.identifier.urihttps://etalpykla.vilniustech.lt/handle/123456789/151325
dc.description.abstractThe article deals with the issues of creative society’s environment. The theses have been developed as follows. 1. Creative venture enters unknown environment concerning consuming. 2. Outstanding society is hardly recognized in consuming environment, which has been forced to change. 3. Creative society is outstanding as much as by arising in consumi+ng environment does not regard consuming logic and blocks communicative channels of the consumers. 4. A creative worker is rich not by having a lot of things to be consumed but by satisfying things for realization of his (her) creative aspirations. 5. The concept of happiness is a mobility factor of both an individual and the society. 6. Happiness is to be created together with beneficial for it social environment, the creator of which is both an individual and the society. 7. Averageness does not mean inauthenticity, on the contrary, it is an environment of outstandingness nurturance while the creative phenomena canalize this environment into the identity whole. 8. Creation and creative life art is prophylaxis of moderation and ipso facto happiness. 9. Technology is a factor of new social environment. 10. Consumer society wastes natural and social environment by orienting to as bigger as possible comfort and, as a result, causes total discomfort. 11. Quality of ecosphere as well as being affected by environmental pollution becomes an important challenge for the creative society.eng
dc.description.abstractStraipsnyje gvildenami kūrybos visuomeninės aplinkos klausimai. Plėtojamos šios tezės: 1. Kūrybinė avantiūra žengia į nežinomą regioną ir neištirtą vartojimo prasme aplinką. 2. Iškili visuomenė nepripažįstama vartojimo aplinkoje, kurią ji verčia keistis. 3. Kūrybos visuomenė yra iškili tiek, kiek iškildama vartojimo aplinkoje nepaiso vartojimo logikos ir užtveria vartotojų komunikacinius kanalus. 4. Turtingas ne tas kūrybininkas, kuris daug turi, kad suvartotų, bet tas, kuriam užtenka savo kūrybiniams siekiams įgyvendinti. 5. Laimės samprata, kokia ji bebūtų, yra tiek individo, tiek visuomenės judumo veiksnys. 6. Laimė yra sukurtina drauge su jai palankia socialine aplinka: jos kūrėjas yra tiek individas, tiek visuomenė. 7. Vidutinumas nereiškia neautentiškumo, priešingai, tai – iškiltumo puoselėjimo aplinka, kurią į tapatumo vienetą ir visumą sutelkia tam tikri iškilūs fenomenai. 8. Kūryba ir kūrybingas gyvenimo būdas – saiko, laimės drauge, profilaktika. 9. Technologijos yra socialinės aplinkos iškiltumo veiksnys. 10. Vartotojų visuomenė, orientuodamasi į kuo didesnį komfortą, alina gamtinę ir socialinę aplinką ir taip sukelia visišką diskomfortą. 11. Ekosfera, veikiama aplinkos taršos, tampa svarbiu iššūkiu kūrybos visuomenei.lit
dc.format.extentp. 46-54
dc.format.mediumtekstas / txt
dc.language.isoeng
dc.relation.isreferencedbyScopus
dc.relation.isreferencedbyScience Citation Index Expanded (Web of Science)
dc.relation.isreferencedbyCEEOL – Central and Eastern European Online Library
dc.source.urihttp://mokslozurnalai.lmaleidykla.lt/publ/0235-7186/2015/1/46%E2%80%9354.pdf
dc.subjectAE04 - Saugi antropogeninė aplinka / Secure anthropogenic environment
dc.titleSocial environment of creativity
dc.typeStraipsnis Web of Science DB / Article in Web of Science DB
dcterms.references31
dc.type.pubtypeS1 - Straipsnis Web of Science DB / Web of Science DB article
dc.contributor.institutionVilniaus Gedimino technikos universitetas
dc.contributor.facultyAplinkos inžinerijos fakultetas / Faculty of Environmental Engineering
dc.contributor.facultyKūrybinių industrijų fakultetas / Faculty of Creative Industries
dc.subject.researchfieldS 005 - Sociologija / Sociology
dc.subject.researchfieldT 004 - Aplinkos inžinerija / Environmental engineering
dc.subject.researchfieldH 001 - Filosofija / Philosophy
dc.subject.ltspecializationsL102 - Energetika ir tvari aplinka / Energy and a sustainable environment
dc.subject.ltKūrybos visuomenė
dc.subject.ltSocialinė aplinka
dc.subject.ltLaimės veiksniai
dc.subject.ltVartojimo kultūra
dc.subject.enCreative society
dc.subject.enSocial environment
dc.subject.enThe factors of happiness
dc.subject.enConsuming culture
dcterms.sourcetitleFilosofija. Sociologija
dc.description.issueNr. 1
dc.description.volumeT. 26
dc.publisher.nameLietuvos mokslų akademijos leidykla
dc.publisher.cityVilnius
dc.identifier.doi000353667100007
dc.identifier.elaba8207042


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record