Show simple item record

dc.contributor.authorGrincevičienė, Vilija
dc.contributor.authorBarevičiūtė, Jovilė
dc.contributor.authorAsakavičiūtė, Vaida
dc.contributor.authorTargamadzė, Vilija
dc.date.accessioned2023-09-18T20:51:48Z
dc.date.available2023-09-18T20:51:48Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.issn0235-7186
dc.identifier.urihttps://etalpykla.vilniustech.lt/handle/123456789/153217
dc.description.abstractThe article attempts to reveal the correlation of values, attitudes and their place in the system of individual ant societal value development with maturity, culture, ideology and social domain (especially education) change areas and tendencies of the society which the person belongs to. The main thesis of the article – changing of values and their place in the conglomeration of societal values – presupposed the changing of educational domain and its tendencies, one of which is inclusive education. The minor thesis follows from the major one – persons, affected by disability (children, teenagers and youth), and their relatives still face difficulties in pursuing education: equal opportunities and dignity as values in individual cases are still to be achieved. After analysing the aspects of changes in special education, it becomes clear that the legal basis for regulation, established in the country, only in theory warrants equal opportunities for everyone pursuing education. Data from long-term studies show that disabled people often encounter difficulties in educational reality. Values, interpreted from the perspective of Kant’s deontological ethics and categorical imperative and declared in normative documents regulating the educational system, in reality have not reach the rank of basic values: in the process of education disabled people are nevertheless occasionally ignored and discriminated.eng
dc.description.abstractSiekiama atskleisti, kaip vertybių ir vertybinių nuostatų vieta individo ir visuomenės vertybinės raidos sistemoje koreliuoja su visuomenės, kuriai priklauso žmogus, branda, kultūra, ideologija bei socialinės sferos (ypač švietimo) kaitos erdvėmis ir linkmėmis. Pagrindinė straipsnio tezė – vertybių kaita ir vieta visuomenės vertybių skalėje suponavo specialiojo ugdymo erdvės kaitą ir linkmes, kurių viena – įtraukusis ugdymas. Mažoji tezė išsirutulioja iš pagrindinės – neįgalieji (vaikai, paaugliai, jaunimas) ir jų artimieji iki šiol susiduria su sunkumais šiems siekiant išsilavinimo: lygios galimybės ir orumas kaip vertybės atskirais atvejais tebėra siekiamybė. Įsigilinus į specialiojo ugdymo kaitos aspektus, akivaizdu, kad šalyje sukurta teisinio reglamentavimo bazė tik teoriškai garantuoja lygias galimybes siekiant išsilavinimo. Ilgalaikių tyrimų duomenys rodo, kad realybėje neįgalieji neretai susiduria su įvairiais sunkumais. Taigi, vertybės, interpretuojamos iš I. Kanto deontologinės etikos ir jo kategorinio imperatyvo perspektyvos ir deklaruojamos švietimo sistemą reglamentuojančiuose norminiuose dokumentuose, realybėje nėra pasiekusios bazinių vertybių kartelės: ugdymo procese neįgalūs asmenys neretai yra ignoruojami ar / ir diskriminuojami.lit
dc.formatPDF
dc.format.extentp. 80-88
dc.format.mediumtekstas / txt
dc.language.isoeng
dc.relation.isreferencedbySocial Sciences Citation Index (Web of Science)
dc.relation.isreferencedbyArts & Humanities Citation Index (Web of Science)
dc.relation.isreferencedbyScopus
dc.relation.isreferencedbySocINDEX with Full Text
dc.titleEqual opportunities and dignity as values in the perspective of I. Kant’s deontological ethics: the case of inclusive education
dc.title.alternativeLygios galimybės ir orumas kaip vertybės I. Kanto deontologinės etikos perspektyvoje: įtraukiojo ugdymo atvejis
dc.typeStraipsnis Web of Science DB / Article in Web of Science DB
dcterms.references43
dc.type.pubtypeS1 - Straipsnis Web of Science DB / Web of Science DB article
dc.contributor.institutionVilniaus Gedimino technikos universitetas
dc.contributor.institutionVilniaus universitetas
dc.contributor.facultyKūrybinių industrijų fakultetas / Faculty of Creative Industries
dc.subject.researchfieldS 007 - Edukologija / Educology
dc.subject.researchfieldS 005 - Sociologija / Sociology
dc.subject.researchfieldS 008 - Komunikacija ir informacija / Communication and information
dc.subject.researchfieldH 001 - Filosofija / Philosophy
dc.subject.vgtuprioritizedfieldsEV04 - Komunikacijos valdymas įtraukioje ir kūrybingoje visuomenėje / Communication management in inclusive and creative society
dc.subject.ltspecializationsL103 - Įtrauki ir kūrybinga visuomenė / Inclusive and creative society
dc.subject.ltvertybės
dc.subject.ltvertybinės nuostatos
dc.subject.ltįtraukusis ugdymas
dc.subject.ltnegalia
dc.subject.ltKantas
dc.subject.ltdeontologinė etika
dc.subject.ltpareiga
dc.subject.ltkategorinis imperatyvas
dc.subject.ltKitas
dc.subject.ltkitybė
dc.subject.envalues
dc.subject.enattitudes
dc.subject.eninclusive education
dc.subject.endisability
dc.subject.enKant
dc.subject.endeontological ethics
dc.subject.enobligation
dc.subject.encategorical imperative
dc.subject.enthe Other
dc.subject.enotherness
dcterms.sourcetitleFilosofija. Sociologija
dc.description.issueNr. 1
dc.description.volumet. 30
dc.publisher.nameLietuvos mokslų akademijos leidykla
dc.publisher.cityVilnius
dc.identifier.doi10.6001/fil-soc.v30i1.3919
dc.identifier.elaba35832990


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record