dc.contributor.author | Brukštutė, Grėtė | |
dc.date.accessioned | 2023-09-18T08:46:52Z | |
dc.date.available | 2023-09-18T08:46:52Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.uri | https://etalpykla.vilniustech.lt/handle/123456789/107138 | |
dc.description.abstract | Disertacijoje nagrinėjama fizinės mokymo(si) aplinkos ir ugdymo(si) nuostatų sąveika, kartu analizuojant mokyklos kultūrą kaip reikšmingą ugdymo(si) nuostatų dalį. Tyrimas yra tarpdalykinis, todėl tai lemia ir tyrimo objekto dvilypumą. Darbo tikslas – suformuoti rekomendacijas bendrojo ugdymo mokyklos kultūros ir fizinės mokymo(si) aplinkos veiksmingai sąveikai pasiekti. Disertacijoje užsibrėžtais uždaviniais siekiama išryškinti Lietuvos ir užsienio šalių ugdymui(si) skirtos architektūros esminius kaitos momentus ir nustatyti bendrojo ugdymo(si) tikslų bei uždavinių teikiamus nurodymus fizinės mokymo(si) aplinkos formavimui ir identifikuoti fizinės mokymo(si) aplinkos ir ugdymo sąveikos kryptis bei būdus. Nustatyti šiuolaikinį ugdymą atitinkančios fizinės mokymo(si) aplinkos esminius principus ir savybes, parengiant bendrąjį XXI a. ugdymo(si) nuostatų ir fizinės mokymo(si) aplinkos sąveikos modelį. Suformuota mokyklos kultūros ir fizinės mokymo(si) aplinkos sąveikos tyrimo metodika taikyta ir testuota atliekant atvejo studijos principu atrinktų Vilniaus bendrojo ugdymo mokyklų tyrimą. Testuota metodika ir atlikto empirinio tyrimo rezultatai leido parengti šiuolaikinį ugdymą atitinkančios fizinės mokymo(si) aplinkos formavimo rekomendacijas. Disertaciją sudaro įvadas, trys skyriai, bendrosios išvados, naudotos literatūros ir autoriaus publikacijų disertacijos tema sąrašas. Pirmajame skyriuje išanalizuota ugdymo sistemų raida ir kaita, šių pokyčių įtaka mokyklų architektūrai nuo XIV a. iki XX a. Apžvelgiami reikšmingiausi su švietimu susiję Lietuvos ir kitų šalių, turinčių panašias į vakarietiškas ugdymo(si) tradicijas, įvykiai ir asmenybės. Analizuojami bendrojo ugdymo tikslai ir uždaviniai ir juose pateikiami nurodymai fizinės mokymo(si) aplinkos formavimui bei ugdymo įgyvendinimo patirtys pasaulinėje praktikoje. Antrajame skyriuje identifikuojamos aktualiausios šių dienų mokslinio tyrimo temos, apimančios ugdymo(si) nuostatas ir fizinę mokymo(si) aplinką, analizuojančios jų sąveikos būdus, metodikas ir priemones. Remiantis sisteminės analizės rezultatais,formuojamas bendrasis XXI a. ugdymo(si) nuostatų ir fizinės mokymo(si) aplinkos sąveikos modelis. Trečiajame skyriuje, taikant sudarytą sąveikos tyrimo metodiką, tiriamos penkios Vilniaus bendrojo ugdymo mokyklos. Disertacijos tema atspausdintos penkios mokslinės publikacijos: iš jų trys straipsniai paskelbti užsienio duomenų bazėse referuojamuose mokslo žurnaluose, du straipsniai publikuoti mokslo žurnaluose, įtrauktuose į Scopus duomenų bazę. Disertacijos tyrimo eiga ir atliktų tyrimų rezultatai paskelbti penkiuose pranešimuose, pristatytuose vietiniuose ir tarptautiniuose moksliniuose seminaruose ir konferencijose. | lit |
dc.description.abstract | The dissertation examines the interaction between the physical environment of education and educational provisions while analyzing school culture as a significant part of education. The research is interdisciplinary, so it also de-termines the duality of the research object. The aim of the work is to form recommendations for achieving an effective interaction between the school culture and the physical environment of a general education school. The tasks set in the dissertation aim to highlight the essential moments of change in the architecture of Lithuanian and foreign education and determine the guidelines for the formation of the physical environment of education and identify the directions and ways of interaction between the physical envi-ronment and education. Also, to identify the essential principles and cha-racteristics of the physical environment corresponding to modern education by developing a general model of the interaction between the educational provisions of the 21st century and the physical environment of education. The developed research methodology of the interaction between the school culture and the physical teaching environment was applied and tested du-ring the research of Vilnius general education schools selected based on a case study. The tested methodology and the results of the performed empi-rical research allowed for the preparation of recommendations for the for-mation of a physical environment corresponding to the needs of modern education. The dissertation consists of an introduction, three chapters, general conclusions, a list of used literature and the author’s publications on the topic of the dissertation. The first chapter analyzes the development and change of education systems and the impact of these changes on school architecture from the 14th century to the 20th century. The second chapter identifies the most relevant research topics of today, covering the educational provisions and the physical environment of education, analyzing the ways, means, and methodologies of their interaction. The results of the literature’s systematic analysis served as a basis for a general model of the interaction between principles of 21st-century education and the physical environment of edu-cation. The third chapter applies the developed interaction research meth-odology to research five Vilnius general education schools. Five scientific publications have been published on the topic of the dis-sertation: three articles on the topic of the dissertation were published in scientific journals referred in foreign databases; two articles were published in scientific journals included in the Scopus database. The research results were presented at five local and international scientific seminars and con-ferences. | eng |
dc.format | PDF | |
dc.format.extent | 182 p. | |
dc.format.medium | tekstas / txt | |
dc.language.iso | lit | |
dc.rights | Laisvai prieinamas internete | |
dc.source.uri | https://talpykla.elaba.lt/elaba-fedora/objects/elaba:135751425/datastreams/MAIN/content | |
dc.title | Mokyklų architektūra kaip ugdymo(si) nuostatų erdvinė išraiška | |
dc.title.alternative | School architecture as a spatial expression of education | |
dc.type | Daktaro disertacija / Doctoral dissertation | |
dcterms.references | 0 | |
dc.type.pubtype | ETD_DR - Daktaro disertacija / Doctoral dissertation | |
dc.contributor.institution | Vilniaus Gedimino technikos universitetas | |
dc.subject.researchfield | H 003 - Menotyra / Art studies | |
dc.subject.researchfield | S 007 - Edukologija / Educology | |
dc.subject.vgtuprioritizedfields | SD0303 - Architektūra ir urbanistinė aplinka / Architecture and Built Environment | |
dc.subject.ltspecializations | L103 - Įtrauki ir kūrybinga visuomenė / Inclusive and creative society | |
dc.subject.lt | Mokyklų architektūra | |
dc.subject.lt | ugdymo(si) nuostatos | |
dc.subject.lt | mokymosi formos | |
dc.subject.lt | mokymo(si) metodai | |
dc.subject.lt | mokyklų architektūros ir ugdymo(si) nuostatų sąveika | |
dc.subject.en | School architecture | |
dc.subject.en | forms of learning | |
dc.subject.en | teaching and learning methods | |
dc.subject.en | the interaction between school architecture and educational provisions | |
dc.publisher.city | Vilnius | |
dc.identifier.elaba | 135751425 | |