Impact of Innovation on High Added Value Industrial Companies` Development and Economic Growth under Conditions of Globalization
Abstract
The purpose of this research is to investigate the impact of innovation on the development and economic growth of high-value industries in 27 EU countries. This study explores the impact of innovation on the competitiveness of high added value industrial enterprises, as well as its contribution to economic growth in a globalized context, using an examination of existing literature. The study's findings imply that innovation is critical to the development of high-value businesses and can considerably contribute to EU economic growth. The report does, however, identify many issues that high added value businesses confront, such as increased rivalry and the need for continual innovation to remain competitive in a quickly expanding global market. Overall, this paper underscores the importance of innovation as a driving force behind the development of high added value industries and economic growth in the context of globalization. Structure: introduction, literature review, methodology, empirical research and proposed model, conclusions and recommendations, references. Thesis consist of: 55 p. text without appendixes, 47 pictures, 7 tables, 41 bibliographical entries. Appendixes included. Šio tyrimo tikslas – išanalizuoti inovacijų įtaką aukštą pridėtinę vertę kuriančių pramonės įmonių vystymuisi ES 27 šalyse. Remiantis esamos mokslinės literatūros šaltiniais, tiriama inovacijų įtaka aukštą pridėtinę vertę kuriančių įmonių konkurencingumui, taip pat įtaka ekonomikos augimui globalizacijos kontekste. Prieinama išvados, kad inovacijos yra kritinis veiksnys aukštos pridėtinės vertės verslo vystymui ir gali daryti ženklią įtaką ES ekonomikos augimui. Taip pat tyrimas atskleidžia daug probleminių klausimų su kuriais susiduria aukštą pridėtinę vertę kuriantis verslas tokių, kaip padidėjusi konkurencija ir poreikis tęstinių inovacijų tam, kad išlikti konkurencingiems greitai besiplečiančioje globalioje rinkoje. Apibendrinus, šis magistro darbas atskleidžia inovacijų svarbą, kaip aukštą pridėtinę vertę kuriančios pramonės ir ekonomikos augimo variklį, globalizacijos sąlygomis. Darbą sudaro dalys: įvadas, literatūros apžvalga, metodika, empirinis tyrimas ir siūlomas modelis, išvados ir rekomendacijos, literatūros sąrašas Darbo apimtis – 55 p. teksto be priedų, 47 iliustr., 7 lent., 41 bibliografinis šaltinis. Pridedami priedai.