Amortizatoriaus konstrukcijos įtaka slopinimo charakteristikoms
Abstract
Baigiamojo darbo tyrimų objektas yra automobilių pakabose naudojami vienvamzdžiai amortizatoriai ir šiuose amortizatoriuose esantys plokšteliniai vožtuvai. Darbe yra pateikiama tyrimo apžvalga ir pagrindimas. Remiantis jėgų metodo principais, sudaromas vienvamzdžio amortizatoriaus ir amortizatoriuose naudojamo plokštelinio vožtuvo matematinis modelis, skirtas nustatyti vožtuvo plokštelių deformacijas ir kontaktines jėgas, susidarančias amortizatoriaus eksploatacijos metu, nuo kurių priklauso amortizatoriaus sukuriamos slopinimo jėgos dydis ir slopinimo charakteristika. Aprašytas modelis pateikiamas programinio paketo „Matlab/Simulink“ aplinkoje. Modelio adekvatumo tikrinimas ir praktinio panaudojimo galimybės yra tiriamos specializuotu elektromechaniniu amortizatorių bandymų stendu atliekant eksperimentinius tyrimus, teoriniu ir eksperimentiniu būdais gautų rezultatų lyginimą ir analizę, pateikiamos darbo išvados. Darbą sudaro įvadas, 3 skyriai, išvados, literatūros sąrašas ir priedai. Magistro darbo apimtis – 95 lapai be priedų, 37 paveikslai, 15 lentelių, 76 literatūros šaltiniai, 3 priedai. The research object of this Master‘s thesis is the monotube shock absorbers used in the suspensions of vehicles and shim valves used in these shock absorbers. The review and grounding of the research is presented in the work. Based on the principles of the forces‘ method, a mathematical model of the monotube shock absorber and the shim valve used in the shock absorbers is designed for determining the deformations of valve shims and contact forces, which form during the exploitation of the shock absorber, that influence the value of damping force created by the shock absorbers and the damping characteristic. The described model is presented in the environment of software package “Matlab/Simulink“. The adequacy of the model is examined and the possibilities of practical use are researched by doing experimental tests using the specialised electromechanic shock absorber test stand, comparison and analysis of the results obtained through theoretical and experimental methods, and the work conclusions are presented. The work consists of introduction, 3 chapters, conclusions, bibliography and appendixes. The length of Master‘s thesis – 95 pages without appendixes, 37 figures, 15 tables, 76 sources of literature, 3 appendixes.