Show simple item record

dc.contributor.authorRaudeliūnienė, Jurgita
dc.date.accessioned2023-09-18T08:55:59Z
dc.date.available2023-09-18T08:55:59Z
dc.date.issued2007
dc.identifier.urihttps://etalpykla.vilniustech.lt/handle/123456789/108721
dc.description.abstractAtliktų tyrimų pagrindu sukurtas originalus konkuravimo strateginių sprendimų formavimo modelis, kurį naudojant verslo subjektui sudaromos prielaidos suformuoti konkuravimo strateginių sprendimų aibę. Kuriant modelį suformuluotos šios mokslinės ir praktinės išvados: 1. Konkuravimo strateginių sprendimų formavimo modelių analizė parodė, kad esminės šio proceso dalys yra strateginės analizės ir strategijos kūrimo etapai. Iš visų strateginio valdymo proceso elementų konkuravimo strateginių sprendimų formavimas yra sunkiausiai metodiškai pagrindžiamas ir pasiekiamas, nors konkuravimo strateginių sprendimų formavimui konceptualizuoti yra pasiūlyta nemažai apibendrintų modelių. 2. Išoriniai ir vidiniai įmonių konkuravimo veiksnių vertinimo metodai pasižymi tuo, kad jungia rinkos ir įmonės vidinių išteklių charakteristikas bei įrodo priežastinius ryšius tarp jų. Tačiau siūlomuose išorinių ir vidinių konkuravimo veiksnių vertinimo modeliuose trūksta nuoseklios koncepcijos kaip atlikus išorinių ir vidinių konkuravimo veiksnių vertinimą formuoti konkuravimo strateginius sprendimus bei jų pritaikomumo verslo praktikoje. 3. Išanalizavus pagrindinius išorinius ir vidinius konkuravimo veiksnius ir jų vertinimo kriterijus, parengti tipiniai sąrašai, apibendrinantys rinkos struktūros ir įmonės vidinių išteklių charakteristikas. Vertinimo kriterijai sugrupuoti turinio požiūriu bei atspindi verslo aplinkos, rinkos segmento charakteristikas, vartotojų, įmonės produktų (paslaugų) pozicionavimo, finansinį, vidaus procesų, technologinį, žmogiškųjų išteklių aspektus. 4. Išanalizavus daugiakriterio vertinimo metodus, konkuravimo veiksniams vertinti pasirinktas kompleksinis daugiakriterio vertinimo metodas, kuris sudaro prielaidas objektyviai ir lanksčiai įvertinti įmonės išorinius ir vidinius konkuravimo veiksnius. 5. Atlikto Lietuvos smulkiojo ir vidutinio verslo įmonių empirinio tyrimo pagrindu suformuotas dominuojančių išorinių ir vidinių konkuravimo veiksnių ir jų vertinimo kriterijų sąrašas. Išorinių konkuravimo veiksnių vertinimo kriterijų sąrašas apima rinkos segmento patrauklumo (verslo sąlygų patrauklumas, rinkos segmento augimas) ir įmonės pozicijos rinkoje (produktų pozicionavimas, vartotojai) grupes. Vidinių konkuravimo veiksnių vertinimo kriterijų sąrašas apima įmonės personalo (motyvavimo sistema, profesinė ir socialinė kompetencija), naudojamų įmonės veikloje informacinių technologijų ir telekomunikacijų (ITT infrastruktūra, procesuose naudojamos ITT, ITT inovacijos), įmonės veiklos pelningumo grupes. 6. Suformuota daugiapakopė išorinių ir vidinių konkuravimo veiksnių vertinimo kriterijų sistema, kuri pasižymi objektyviu ir tiksliu konkuravimo veiksnių vertinimu, tarpusavio palyginamumu bei sudaro prielaidas įvertinti pagrindinius rinkos struktūros ir įmonės išteklių aspektus. Formuojant konkuravimo veiksnių vertinimo kriterijų aibę remtasi įvairiapusiškumo principu, kriterijų aibėje numatant kiekybinius ir kokybinius kriterijus. Siekiant padidinti vertinimo sistemos taikymo įvairiems rinkos segmentams ir įmonėms lankstumą kriterijų reikšmingumai ir reikšmės nustatomi ekspertinio vertinimo metodu, atsižvelgiant į rinkos segmento ir įmonės veiklos specifiką. 7. Konkuravimo strateginių sprendimų aibė sudaryta remiantis subalansuotų kriterijų sistema ir mokslininkų pasiūlytais tipiniais konkuravimo strateginiais sprendimais, leidžiančiais integruoti svarbiausius išorinės aplinkos ir įmonės vidinių išteklių konkuravimo veiksnius. Parengta įmonės konkuravimo pozicijos nustatymo matrica sudaro prielaidas remiantis išorinių ir vidinių konkuravimo veiksnių vertinimo rezultatais nustatyti įmonės konkuravimo poziciją, pasirinkti konkuravimo strategiją (lyderės, pretendentės į lyderes, sekėjos į lyderes, nišų užpildytojos) bei formuoti konkuravimo strateginių sprendimų aibę. 8. Eksperimentu patikrinus sukurto konkuravimo strateginių sprendimų formavimo modelio pritaikomumą verslo sektoriui, įsitikinta, kad modelis yra adaptyvus. Pasiūlytas konkuravimo strateginių sprendimų formavimo modelis pasižymi kompleksiniu vertinimu, supaprastina konkuravimo strateginių sprendimų formavimo procesą, leidžia nustatyti įmonės stipriąsias ir silpnąsias sritis, sudaro prielaidas suformuoti konkuravimo strateginių sprendimų aibę tolimesniam vertinimui.lit
dc.description.abstractBased on the conducted research the model of formation of competitive strategic decisions is proposed that provides means for business practitioners to form a set of competitive strategic decisions in efficient way. In the process of creation of the model the following scientific and practical conclusions are formulated: 1. The analysis of the process of the formation of competitive strategic decisions has revealed that the major parts of this process are strategic analysis and the stages of strategy creation. Of all the elements of strategic management process, the formation of competitive strategic decisions is methodologically most difficult to substantiate and to complete although there are quite a lot of broad models conceptualizing formation of competitive strategic decisions. 2. The models of assessment of internal and external factors of competition are characterised by relating characteristics of the market and the resources of a firm and by proving the causal relationships among them. However, these models of the assessment of the competition factors lack consistent conception of how to form competitive strategic decisions and to apply them in the business practice after having assessed internal and external factors of competition. 3. Having analysed external and internal factors of competition and their assessment criteria, typical lists of criteria are presented, summing up the characteristics of industry structure and resources of an enterprise. The assessment criteria are grouped by the contents and reflect the characteristics of business environment, market segment, aspects of customers, product/service positioning, financial sustainability, internal processes, technological conditions, and human resources of an enterprise. 4. Having analysed methods of multiple criteria assessment, the method of complex multiple criteria assessment is selected to assess the factors of competition, allowing more objective and flexible analysis of external and internal factors of competition. 5. Based on the conducted research on Lithuanian small and medium sized enterprises the list of dominant external and internal factors of competition and their assessment criteria is formed. The list of criteria assessing external competition factors comprises groups of criteria evaluating the attractiveness of the market segment (the attractiveness of business conditions, the growth of market segment) and the market position of an enterprise (the product/service positioning, the customers). The list of criteria assessing internal (resource-based) competition factors encompasses the groups of criteria evaluating personnel (motivation system, professional and social competencies), the information and communications technology (ICT infrastructure, ICT used in processes, ICT innovations), the profitability of an enterprise. 6. The multiple stage system of criteria assessing external and internal competition factors is formed, which is characterised by objective and precise assessment of the competition factors and allows assessment of the main aspects of industry structure and internal resources of an enterprise. While forming the set of criteria for the assessment of competition factors the principle of many-sidedness of the phenomenon is observed and both qualitative and quantitative criteria are included. In order to enhance the flexibility of the assessment system for use in different market segments, the weights of the criteria and the values of primary criteria are estimated by experts, taking into consideration the particularities of a given business and a market segment. 7. A set of competitive strategic decisions is made building on the system of balanced scorecard and typical competitive strategic decisions proposed by scholars that allow integrating the most important factors of external environment and internal resources of an enterprise. The proposed matrix for assessing a competition position helps to identify the current position of an enterprise, based on the results of assessing external and internal factors of competition, to select the competitive strategy (“leader”, “challenger to the leader”, “follower of the leader”, “niche player”) and to form a set of competitive strategic decisions. 8. After experimentally testing the applicability of the model of formation of competitive strategic decisions to the business sector it is ascertained that the model is adaptable to high extent. The proposed model is characterised by complex assessment, makes the process of forming the competitive strategic decisions easier, allows identifying weaknesses and strengths of and enterprise and permits to form a smaller subset of competitive strategic decisions for further evaluation.eng
dc.formatPDF
dc.format.extent145 p.
dc.format.mediumtekstas / txt
dc.language.isolit
dc.rightsNeprieinamas
dc.source.urihttps://talpykla.elaba.lt/elaba-fedora/objects/elaba:1836906/datastreams/MAIN/content
dc.titleĮmonių konkuravimo strateginių sprendimų formavimas
dc.title.alternativeFormation of competitive strategic decisions
dc.typeDaktaro disertacija / Doctoral dissertation
dc.type.pubtypeETD_DR - Daktaro disertacija / Doctoral dissertation
dc.contributor.institutionVilniaus Gedimino technikos universitetas
dc.subject.researchfieldS 003 - Vadyba / Management
dc.subject.ltStrateginiai sprendimai
dc.subject.ltkonkurencinis pranašumas
dc.subject.ltstrategija
dc.subject.enStrategic decisions
dc.subject.encompetitive advantage
dc.subject.enstrategy
dc.publisher.nameLithuanian Academic Libraries Network (LABT)
dc.publisher.cityKaunas
dc.identifier.elaba1836906


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record