Show simple item record

dc.contributor.authorMeidutė-Kavaliauskienė, Ieva
dc.date.accessioned2023-09-18T08:57:21Z
dc.date.available2023-09-18T08:57:21Z
dc.date.issued2007
dc.identifier.urihttps://etalpykla.vilniustech.lt/handle/123456789/108909
dc.description.abstractMokslo problemos aktualumas pagrįstas tuo, kad tranzitiniai krovinių srautai yra tiesiogiai susiję su tiekimo grandinės integracijos procesų stiprinimu bei parodo būtinybę ir faktinį krovinių srautų logistinio valdymo proceso įgyvendinimą bei pačių krovinių srautų valdymo funkcijos transformaciją, pagrįstą regioninių viešųjų logistikos centrų atsiradimu. Pasaulinė praktika rodo, kad vienu iš pagrindinių logistikos grandies elementų viename ar kitame regione gali tapti logistikos centras, valdantis bei pritraukiantis tiek tarptautinius, tiek tranzitinius krovinių srautus. Atsižvelgiant į tai, tyrimo objektu buvo pasirinktas logistikos centras, kaip logistinės integracijos organizacinis aspektas, pritraukiantis ir generuojantis tranzitinius transporto srautus. Disertacinio darbo tikslas – sudaryti teorinį ir metodinį pagrindą tranzitinių srautų pritraukimui per Lietuvos teritoriją, pasitelkiant logistikos centrų steigimo galimybes. Siekiant tikslo įgyvendinimo darbe iškelti ir sprendžiami šie uždaviniai: 1. Išanalizuoti Lietuvos transporto sektorių, atskleidžiant tranzitinio transporto svarbą Lietuvai bei tarptautiniam bendradarbiavimui. 2. Atlikti įvairių mokslinių požiūrių į tarptautinį krovinių vežimą (o kartu ir į tranzitą), kaip vientisą procesą, apibendrinimą. 3. Atlikti įvairių mokslinių požiūrių į logistikos centrą apibendrinimą. 4. Atskleisti logistikos centro steigimo teorinius aspektus bei atlikto tyrimo pagrindu suformuluoti logistikos centro steigimo strategiją. 5. Atlikti logistikos centro įtakos tranzitinio transporto srauto kitimui įvertinimą. Mokslinis naujumas • analizuojama tranzito įtaka naudojant tranzitinio transporto srauto įvertinimo metodą, apimantį tranzito proceso sisteminės analizės, bendrojo transporto priemonių srauto statistinės analizės ir prognozės metodus; • pasiūlyta ir teoriškai pagrįsta empirinių tyrimų metodika; • struktūrizuotai pateikti logistikos centro steigimo etapai; • sudaryta logistikos centro ir tranzitinio transporto sąveikos vertinimo metodika; • atlikta kainos ir laiko jautrumo analizė. Teorinis ir metodologinis tyrimų pagrindas buvo fundamentiniai Lietuvos bei užsienio šalių mokslininkų požiūriai logistinėje materialinių srautų aptarnavimo srityje, teoriniai-metodologiniai aspektai plėtojant logistinį bendradarbiavimą, atlikti tyrimai logistikos sferoje bei metodinės rekomendacijos steigiant logistikos centrus. Tyrimo metodika apima sisteminę analizę, funkcinę analizę, regresinę ir koreliacinę analizę bei jomis paremtu prognozavimu, paklausos ir pasiūlos rinkos tyrimu, matematiniu modeliavimu, anketavimą bei ekspertinio vertinimo metodus. Praktinė vertė yra ta, kad remiantis pateikta metodika galima steigti logistikos centrą, kuris yra svarbus regiono ekonominio augimo faktorius. Teoriniu požiūriu darbas reikšmingas tuo, kad jame susisteminti požiūriai į logistikos centrą, tarptautinių krovinių tranzitą, išnagrinėti mokslinių požiūrių privalumai ir trūkumai. Darbe pateikta metodika leidžia įvertinti tranzitinių krovinių srautų laiko ir kainos ekonomiją. Praktiniu požiūriu darbas naudingas tuo, kad pateikta metodika leidžia įvertinti atskirų tranzito operacijų naudingumą laiko ir kainos atžvilgiu, esant tarpinei grandžiai, t. y. logistikos centrui. Ginamieji teiginiai 1. Sudaryta metodika, apimanti techninius, juridinius, ekonominius, aplinkosaugos bei organizacinius veiksnius, kurios pagrindu kuriama logistikos centro ir tranzitinių srautų sąveikos tyrimo metodika; 2. Tranzitinių krovinių srautų tyrimo ir prognozavimo metodai, galimų tranzito kiekybinių pokyčių, įkūrus logistikos centrą (–us) įvertinimas. Darbo apimtis. Darbą sudaro bendra darbo charakteristika, keturi skyriai, išvados, literatūros sąrašas, publikacijų sąrašas ir priedai. Bendra disertacijos apimtis – 140 puslapiai, 30 iliustracijos, 35 lentelės ir 6 priedai. Darbo išvados 6. 1. Mokslinių požiūrių į logistikos centrų vietą verslo sistemoje analizė parodė, kad nėra vieningos nuomonės dėl logistikos centro paskirties apibrėžimo, todėl šiame darbe tyrimų pagrindu siūloma logistikos centrą traktuoti kaip įvairių veiklos sričių sankirtos ta��ką, kuriame skatinamos transporto (apimant ir infrastruktūros plėtojimą), logistikos bei produkcijos paskirstymo veiklos, sukuriant ekonomiškai naudingą erdvę. 7. 2. Mokslinių požiūrių į tarptautinius krovinių vežimus analizė parodė, kad tranzitinių krovinių vežimo procesą galima apibūdinti kaip sąlyginai savistovią sistemą kurios, kaip parodė atlikti tyrimai, veiklos rezultatus lemia tarptautinės prekybos apimčių augimas bei nuolat didėjantys klientų reikalavimai logistiniam aptarnavimui. 3. Atlikti Lietuvos transporto bei gamybinių (prekybinių) įmonių veiklos tyrimai parodė, kad dauguma, t. y. 49 % transporto ir 58 % gamybinių (prekybinių) įmonių neturi nuosavų, šiuolaikinius reikalavimus atitinkančių sandėliavimo patalpų pagamintai arba atsivežtai produkcijai saugoti, o tai sudaro prielaidą teigti, kad Lietuvoje yra sandėliavimo plotų bei įmonių, siūlančių pilną logistikos paslaugų paketą, trūkumas. 4. Atlikti tyrimai parodė, kad 70 % apklausoje dalyvavusių transporto bei 60 % gamybos įmonių atstovų aktyviai dalyvautų logistikos centro steigime, kadangi logistikos centro dėka, galima padidinti vežimų apimtis ir optimizuoti krovinių transportavimo sistemą. 5. Skaičiavimai pagal sukurtą logistikos centrų įtakos tranzitiniam transporto srautui vertinimo metodiką parodė, kad: 5.1. Vežant krovinį kelių transportu tiesiogiai iš siuntėjo gavėjui, t. y. nesinaudojant logistikos centro paslaugomis transportavimo trukmė ir kaina labai priklauso nuo egzistuojančios paskirstymo sistemos (taškų skaičiaus). Gauti rezultatai parodo, kad išaugus pristatymo taškų skaičiui nuo 3 iki 30, bendroji transportavimo kaina padidėja 63 %, o pristatymo laiko trukmė – 3,5 karto. Organizuojant produktų paskirstymą per logistikos centrą, kainos pokyčiai sudaro 20–30 %, kadangi logistikos centruose siuntos komplektuojamos, atsižvelgiant į klientų logistinio aptarnavimo poreikius. 5.2. Transportuojant krovinį kelių transportu per logistikos centrą, didžiausią poveikį bendrajai transportavimo kainai turi krovinio sandėliavimo trukmės, t. y. nuo 3,9 % iki 5,1 %. Atlikti skaičiavimai parodė, kad bendras ekonominis efektas yra susijęs su logistikos centre atliekamomis krovinių apdorojimo operacijomis (jų įkainių pokyčiai padidina bendrą vežimo kainą tik 0,8–1,6 %), o tai įgalina logistikos centro vartotoją padidinti klientų aptarnavimo efektyvumą, atsisakant sandėliavimo gamybos ar prekybos vietose. 8. 5.3. Transportuojant krovinį geležinkelio transportu (be logistikos centro) tiesiogiai (sąlyginai, nes vyksta perkrovimas iš geležinkelio į kelių transportą arba į laikiną sandėliavimo vietą), bendroji transportavimo kaina yra didesnė, kadangi ji priklauso nuo pristatymo taškų skaičiaus (nuo 3 iki 30), o bendrosios transportavimo išlaidos padidėja iki 200 %, nei vežant krovinį per logistikos centrą, kadangi logistikos centre operacijos, susijusios su krovinių apdorojimu ir paskirstymu yra operatyvesnės.lit
dc.description.abstractTopicality of the scientific work is based on the fact that transit flows of cargos are directly related to strengthening of the integration processes of the supply chain and show the necessity and the actual implementation of management process of logistics of flows of cargos as well as the transformation of the management function of the flows of cargos themselves based on establishment of regional public logistics centers. The global practice shows that a logistics center can become one of the main elements of the logistics chain in one or another region, it can control and attract both international and transit flows of cargos. Considering this, the logistics center has been chosen as the investigation object, as organizational aspect of logistical integration attracting and generating transit flows of transport. Goal of the dissertation work is to create theoretical and methodological fundamental for attracting transit flows to Lithuania‘s territory using the possibilities of establishing the logistics centers. The following tasks have been raised and solved in order to implement the goal: 1. To analyze Lithuania‘s transportation sector and to reveal the importance of transit transport for Lithuania and for international cooperation; 2. To perform generalization of different scientific approaches to international shipments (and to transit as well) as an integral process; 3. To perform generalization of different scientific approaches to the logistics centers; 4. To reveal theoretic aspects of establishing a logistics center and to formulate the strategy of establishment of the logistics center based on the research performed; 5. To perform evaluation of the impact of the logistics centers on variation of the flow of transit transport. Scientific novelty • the influence of transit is analyzed using the method of transportation flow evaluation including systematic analysis of the transit process, methods of statistical analysis and forecasting of the total flow of vehicles; • the methodology for empiric researches has been proposed and theoretically based; • the structured establishment stages of the logistics center have been presented; • the methodology for evaluation of the interaction of the logistics center and the transit transport has been framed; • the analysis of price and time sensitivities has been conducted. Research object – public logistics center as integrator of logistic activities in the system of international shipments. Research methodology includes systematic analysis, functional analysis, regression and correlation analysis and forecasting based on the analyses, investigation of the supply and demand, mathematical modeling, polling and methods of expert evaluation. The practical value is that based on the methodology presented, a logistics center can be established, which is an important factor of economical growth of a region. From the theoretical point of view, the work is significant by systematized approaches to the center of logistics, transit of international cargos, the advantages and disadvantages of the scientific approaches have been explored in it. The methodology presented in the dissertation allows evaluating the time and price economy of flows of transit cargos. The practical value of the work is that the methodology presented allows evaluating the usefulness of separate transit operations in regard of time and price when there is an intermediate – a logistics center. Theses defended • the methodology that included technical, juridical, economical, environmental and organizational factors has been designed and on the basis of it the methodology of investigation of interaction of the logistics center and the transit flows is created; • methods for investigation and forecasting of transit shipments‘ flows, evaluation of possible quantitative changes after establishment of the logistics center(s). Extent of the work. The dissertation consists of a general characterization of the work, four chapters, conclusions, literature list, list of publications and annexes. The total extent of the dissertation is 140 pages, 30 illustrations, 35 tables and 6 annexes.eng
dc.formatPDF
dc.format.extent160 p.
dc.format.mediumtekstas / txt
dc.language.isolit
dc.rightsNeprieinamas
dc.source.urihttps://talpykla.elaba.lt/elaba-fedora/objects/elaba:1869912/datastreams/ATTACHMENT_1869915/content
dc.source.urihttps://talpykla.elaba.lt/elaba-fedora/objects/elaba:1869912/datastreams/MAIN/content
dc.titleLogistikos centrų įtakos tranzitinio transporto srautui tyrimas
dc.title.alternativeInvestigation of impact of logistics center on the transit transport flows
dc.typeDaktaro disertacija / Doctoral dissertation
dc.type.pubtypeETD_DR - Daktaro disertacija / Doctoral dissertation
dc.contributor.institutionVilniaus Gedimino technikos universitetas
dc.subject.researchfieldT 003 - Transporto inžinerija / Transport engineering
dc.subject.ltLogistika
dc.subject.lttranzitas
dc.subject.lttransporto srautas
dc.subject.ltlogistikos centras
dc.subject.enLogistics
dc.subject.entransit
dc.subject.entransport flows
dc.subject.enlogistics center
dc.publisher.nameLithuanian Academic Libraries Network (LABT)
dc.publisher.cityKaunas
dc.identifier.elaba1869912


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record