Formation of Organizational Culture Model at the Enterprises of International Business
Abstract
The main goal of the master thesis is to indicate the key factors which affect organizational culture in order to create formation of organizational culture model at the enterprises of international business. The first chapter is dedicated to determine influence of globalization on business and define the importance of organizational culture at the enterprises of international business. The Second chapter consist the review of the main theoretical models of organizational culture and the key elements included. In the research methodology section selected research methods are described and validity and reliability of measurement tools verified. Results and Data Analysis chapter represents empirical data analysis and findings of the research. It describes the results of Denison Organizasional Culture Survey by using descriptive statistics and conducting factor analysis. Findings of In-depth interview and Hofstede’s 5 Dimension model are also outlined in this section. The last chapter consist conclusions of theoretical and empirical research, followed by suggested formation of organizational culture model at the enterprises of international business, and its description. This section also includes recommendations and suggestions for the future investigation. Structure: Introduction, Business in the Global Environement, Theoretical Apects of Organizational Culture, Research Methodology, Results and Data Analysis, Conclusions, Recommendations and Suggested Model, References. Thesis consist of: 80 p. text without appendixes, 12 pictures, 14 tables, 107 bibliographical entries. Appendixes included. Baigiamojo magistro darbo tikslas yra nustatyti kokie faktoriai daro įtaką organizacinei kultūrai ir pagal tai sukurti tarptautinio verslo įmonių organizacinės kultūros formavimo modelį. Pirmasis skyrius skirtas aprašyti globalizacijos įtaką verslo įmonėms ir nustatyti organizacinės kultūros svarbą tarptautinio verslo įmonėse. Antrajame darbo skyriuje apžvelgiami pagrindiniai teoriniai organizacinės kultūros aspektai, modeliai ir elementai. Tyrimo metodologijos skyriuje aprašomi pasirinkti empirinio tyrimo metodai ir nustatomas naudojamų instrumentų patikimumas. Sekančiame skyriuje pristatomi ir analizuojami empirinio tyrimo rezultatai. Denison organizacinės kultūros apklausos rezultatai analizuojami naudojant aprašomąją statistiką ir atliekant tiriamąją faktorių analizę. Įžvalgos iš giluminio interviu ir pritaikyto Hofstede 5 dimensijų modelio taip pat pateikiamos šiame skyriuje. Paskutinysis skyrius skirtas apibendrinti teorinę ir empirinę analizę, pristatyti sukurtą organizacinės kultūros formavimo modelį bei jo aprašymą, pateikti pasiūlymus tolimesniems tyrimams. Darbą sudaro 6 dalys: įvadas, Verslas globalioje aplinkoje (probleminė), Teoriniai organizacinės kultūros aspektai, Tyrimo metodologija, Rezultatai ir duomenų analizė, Išvados, rekomendacijos ir pasiūlytas modelis, literatūros sąrašas. Darbo apimtis – 80 p. teksto be priedų, 12 iliustr., 14 lent., 107 bibliografiniai šaltiniai. Atskirai pridedami darbo priedai.