The Creation and application of the marketing finance strategy
Santrauka
It the final master work, the theme of the marketing financial strategy creation and application are researched. The main objective of this work - to analize rapport between marketing and finance like separate, but interacting each other strongly, company‘s domains. To explore the management opportunities of the main marketing cost, the methods taking us to the realistic solutions of the marketing profitability and search for the optimal solutions for marketing strategy to create. The paper presents the theoretical aspects of the marketing and finance functions, the structure of marketing mix and strategies of its elements, it is discussed the basic principles of the financial strategy planning process, a brief overview differences and similarities of the main annual budget and marketing planning. The paper is analyzing the mechanism of the marketing return on investment (ROI) calculations and explains the practical calculations of experts. The theoretical model of the return on marketing investment, according to the marketing strategies of marketing mix elements, is proposed. In a practical part, the application of mathematical optimization model of the investment portfolio, taking into account the security, the problem of the optimal allocation of marketing investments in marketing complex elements is determined. Baigiamajame magistro darbe nagrinėjama marketingo finansų strategijos kūrimo ir panaudojimo tema. Pagrindinis šio darbo tikslas – išanalizuoti marketingo ir finansų santykius kaip atskirų, bet vienas kitą stipriai veikiančių, įmonės veiklos sričių. Išnagrinėti svarbiausias marketingo sąnaudų valdymo galimybes, metodus vedančius prie realių marketingo pelningumo sprendimų ir ieškot optimalių sprendimų marketingo finansų strategijai kurti. Darbe supažindinama su teoriniais marketingo ir finansų funkcijų aspektais, marketingo komplekso sandara, bei jo elementų strategijomis, pagrindiniais principais aptariamas finansų strategijos planavimo procesas, trumpai apžvelgiami pagrindiniai metinio biudžeto ir marketingo planavimo skirtumai bei panašumai. Darbe yra analizuojamas marketingo investicijų grąžos (ROI) mechanizmas ir išaiškinami ekspertų sudaryti skaičiavimai, pateikiamas teorinis marketingo investicijų grąžos, pagal marketingo komplekso elementų strategijas, modelis. Praktinėje dalyje, pritaikius matematinį investicinio portfelio optimizavimo, atsižvelgiant į garantiją, modelį, yra sprendžiama optimalaus marketingo investicijų paskirstymo marketingo komplekso elementams, problema. Darbo pabaigoje pateikiamos išvados.