Greitojo viešojo transporto koridorių plėtra Vilniaus mieste
Abstract
Šio darbo tikslas – Vilniaus miesto viešojo transporto sistemos makro modelio sukūrimas, kalibracijas ir tinklo pakeitimo alternatyvų išbandymas. Dabartinės privačių lengvųjų automobilių naudojimo tendencijos sudaro sąlygas oro taršos, triukšmo ir spūsčių mastams didėti. Vilniaus miesto darnaus judumo plane kompleksiniuose transporto problemų sprendimuose nurodomas viešojo transporto skatinimas ir transporto modeliavimas. Vilniaus miesto viešojo transporto sistemoje šiuo metu naudojamos trys transporto rūšys: autobusai, troleibusai ir greitieji autobusai. Trečioji rūšis nuo pat jos įvedimo pradžios pasižymėjo išskirtiniu maršrutų efektyvumu. Atsižvelgiant į esamą greitųjų maršrutų poreikį, šiuo darbu siekiama išsiaiškinti esamo greitųjų maršrutų tinklo plėtros galimybes. Tikslui pasiekti naudojama „PTV Visum“ programinis paketas, kuriuo sukurtas Vilniaus miesto viešojo transporto maršrutų tinklo makro modelis. Atlikus kalibraciją, nustatytas tinkamiausias modelio variantas ir įvertinti jo pateikti keleivių srautai. Atsižvelgus į vertinimus, šiuo metu naudojamų autobusų ir troleibusų maršrutų pagrindu sukurtos greitųjų maršrutų alternatyvos. Palyginus skirtingus variantus nustatyta, kad iš visų išbandytų alternatyvų, keleivių ir operatoriaus atžvilgiu, naudingiausia 4-ojo troleibusų maršruto pagrindu sukurtas greitasis maršrutas. Darbą sudaro 6 dalys: įvadas, modeliavimo samprata, taikymas ir tyrimai, Vilniaus miesto viešojo transporto modelio kūrimas ir kalibracija, rezultatų aptarimas, išvados ir siūlymai, literatūros sąrašas. The aim of this final work is to create a macro-model for Vilnius city public transport system, calibrate said model and conduct tests on scenarios with alternative routes. Contemporary and potential use of private car creates conditions for air and noise pollution, and traffic congestion rates to increase. A set of solutions to the analyzed complex problem was given in the Sustainable Mobility Plan for Vilnius city, which include incentivisation of public transport and broader application of transport modelling. Modern Vilnius city public transport system consists of three types of transit: bus, trolleybus and high speed bus. Latter one, from its introduction, stood out from the rest in the performance category. Taking into consideration the impact and demand of express bus routes, the final work will suggest possible route network development directions. To achieve the goal, a program package “PTV Visum” was used to create a macro-model for a public transport route network of Vilnius city. Calibration of the model resulted in the version, which was used to assess commuter flow map that provided key information to implement in development of new express bus route alternatives, based on currently utilized bus and trolleybus routes. Alternative scenario modelling output suggests that in respect of passengers and system operator gain, the most beneficial express bus route is the one based on current trolleybus route no. 4. Structure of the work: introduction, concept of model, application of modelling, studies using models, model’s data set creation, calibration, review of result, conclusions and suggestions, references.