Pavojingųjų krovinių vežimo stebėsenos kelių transportu galimybių tyrimas
Santrauka
Baigiamajame magistro darbe tiriamos pavojingųjų krovinių vežimo problemos, jų sprendimo būdai, užsienio šalių geroji patirtis. Aiškinamasi, kokios priemonės yra naudojamos stebėti pavojingųjų krovinių vežimus kelių transportu, nagrinėjami svarbiausi vežimų stebėsenos saugumo veiksniai, saugumo užtikrinimo prioritetai, Lietuvos ir ES šalių pavojingųjų krovinių vežimų statistiniai duomenys. Atliekamas tyrimas, kuris leidžia identifikuoti svarbiausias pavojingųjų krovinių stebėsenos funkcijas ir veiksnius bei juos integruoti į pavojingųjų krovinių stebėsenos kelių transportu modelį. Analitinėje dalyje išnagrinėta mokslinė literatūra, susijusi su pavojingaisiais kroviniais, šiuolaikinėmis stebėsenos technologijomis, pagrindinėmis kylančiomis problemomis. Išanalizuota užsienio šalių geroji patirtis, išskirti pagrindiniai techniniai-technologiniai, organizaciniai veiksniai, turintys įtakos saugių pavojingųjų krovinių vežimų tobulinimui. Išnagrinėti Lietuvos ir ES statistiniai pavojingųjų krovinių vežimų duomenys parodė pavojingųjų krovinių apyvartą, daugiausiai vežamas krovinių rūšis, vežimų tipus. Tyriminėje darbo dalyje pasirenkamas mokslinis tyrimas, vykdomas 10 ekspertų anketavimas pagal nustatytus kriterijus. Ekspertų apklausa vykdoma, panaudojant rangavimo metodą, Kendalo konkordancijos koeficientų, kriterijų svorių skaičiavimą. Apklausos rezultatas – išskirtos svarbiausios pavojingųjų krovinių vežimo kelių transportu stebėsenos technologijų funkcijos bei svarbiausi techniniai-technologiniai, organizaciniai veiksniai, kuriuos būtina užtikrinti vykdant minėtus vežimus. Pabaigoje pateikiami išanalizuoti ekspertų atsakymai. Trečioje dalyje siūlomas mokslinis pavojingųjų krovinių vežimo kelių transportu stebėsenos Lietuvoje modelis, užtikrinantis tyrime išskirtų funkcijų bei saugumo veiksnių panaudojimą ir vežime dalyvaujančių subjektų (vežėjų, vežimų kontrolės bei pagalbos tarnybų) bendradarbiavimą. Pabaigoje pateikiamos baigiamojo darbo išvados ir pasiūlymai. Darbo apimtis – 79 p. teksto be priedų, 22 paveikslai, 19 lentelių, 61 literatūros šaltinis. In the final master's thesis the problems of transportation of dangerous goods, ways of their solution, foreign best practices are investigated. It explains what measures are used to monitor the transport of dangerous goods by road, examines the main safety factors for transport monitoring, safety priorities, Lithuanian and EU countries' statistics on dangerous goods transport. An investigation is carried out that allows identifying the main functions and factors for monitoring dangerous goods and integrating them into the model of monitoring of dangerous goods in road transport. The analytical part examines the scientific literature related to dangerous goods, modern monitoring technologies, the main emerging problems. The experience of foreign countries has been analyzed, the main technical-technological and organizational factors influencing the improvement of safe transportation of dangerous goods have been identified. The analysis of Lithuanian and EU statistical data on dangerous goods transport showed the turnover of dangerous goods, the type of cargo transported, the types of carriage.In the research part, a scientific research is selected, 10 expert surveys are carried out according to the established criteria. An expert survey is conducted using the ranking method, the Kendall concordance coefficients, and the weighting of the criteria. The result of the survey is the main functions of the monitoring of the transport of dangerous goods by road, as well as the most important technical and technological and organizational factors that need to be ensured in dangerous goods transportation. Finally, expert answers are presented. The third part proposes a scientific model for monitoring the transport of dangerous goods by road in Lithuania, ensuring the use of the functions and safety factors identified in the study and the cooperation between the involved actors (carriers, transport control and emergency services). The final conclusions and proposals are presented. Thesis consist of: 79 p. text without appendixes, 22 pictures, 19 tables, 61 references.