Kelių infrastruktūros pritaikymo senėjančiai visuomenei vertinimas
Santrauka
Baigiamajame magistro darbe tiriama vyresnių nei 65 metų amžiaus eismo dalyvių grupė ir jų įtaka eismo saugumui Lietuvoje. Apžvelgiamos priežastys, lemiančios eismo įvykių atsiradimo tikimybę atsižvelgiant į eismo dalyvių senėjimo procesus. Atsižvelgus į tai suformuotas mokslinio darbo tyrimo tikslas – įvertinti pagrindinius kelių infrastruktūros elementus, darančius įtaką vyresnio amžiaus (virš 65 metų amžiaus) eismo dalyvių elgsenai ir eismo saugumui. Tyrimo tikslui įgyvendinti analizuojama eismo įvykių, kuriuose dalyvavo vyresnio amžiaus eismo dalyviai, statistika Europos Sąjungoje ir Lietuvoje. Atliekamas mokslinės literatūros apie vyresnio amžiaus eismo dalyvių fiziologinius ir psichologinius pokyčius bei jų įtaką eismo dalyvių elgsenai susisteminimas. Moksliniame darbe apžvelgiami užsienio šalyse naudojami kelių infrastruktūros elementai ir eismo organizavimo sprendiniai, pritaikyti vyresnio amžiaus eismo dalyviams. Atliekama nacionalinių teisės aktų, reglamentuojančių kelių infrastruktūros projektavimą ir eismo organizavimą, apžvalga ir pateikiamos rekomendacijos jų tobulinimui, siekiant užtikrinti saugesnį vyresnio amžiaus eismo dalyviams eismą. Atliekamas vyresnio amžiaus eismo dalyvių požiūriu avaringiausių sankryžų bei pėsčiųjų perėjų tyrimas ir nustatyti pagrindiniai infrastruktūros elementai galimai turėję įtakos eismo įvykių atsiradimui bei pateikiami pasiūlymai eismo saugumo gerinimui Lietuvoje. Darbe pateikiamos bendrosios išvados ir rekomendacijos. Darbą sudaro: įvadas, trys skyriai, bendrosios išvados ir rekomendacijos, literatūros sąrašas bei priedai. Darbo apimtis – 64 p. teksto be priedų, 24 paveikslai, 11 lentelių. Rašant darbą buvo remtasi 73 literatūros šaltiniais. Papildomai pridedami darbo priedai. This Master thesis presents the research based on a group of road users over 65 years old and their impact on road safety in Lithuania. The reasons that determine the probability of occurring road accidents are discussed by taking into account the road users’ aging processes. In this context, the aim of the research has been to evaluate the key elements of road infrastructure influencing the behaviour of elderly road users and road safety. Statistical data of accidents involving elderly road users in Lithuania and other EU countries is analysed. The scientific literature on physiological and psychological changes of elderly road users and their influence on behaviour are structured. Moreover, elements of road infrastructure and traffic arrangement solutions adapted for elderly road users in foreign countries are considered. An overview of national acts of law on road infrastructure design and traffic arrangement is provided and recommendations for their improvement are made to ensure safer traffic for elderly road users. In addition, the investigation of the most dangerous junctions and crossings concerning elderly road users is included in the research and the key elements of road infrastructure potentially affecting the occurrence of traffic accidents are identified. In consideration of the data mentioned above improvements on road safety in Lithuania are introduced. Finally, general conclusions and recommendations are presented in the Master thesis. The structure: introduction, three sections, general conclusions and recommendations, list of references and appendices. The thesis consists of 64 pages of plain text, 24 figures, 11 tables. It is based on 73 references. Appendices are included.