Reasearch of global transport and logistics enterprises efficiency improvement
Santrauka
The Master Thesis investigates and analyses efficiency definitions, efficiency related problems and the potential models to improve the efficiency of global transport and logistics enterprises. In order to investigate the theoretical aspects, a comparison analysis was performed, with a purpose of determining the most appealing efficiency measurement system. The most appealing measurement system, that measures the efficiency of global transport and logistics enterprises, was analyzed to be the Balanced Scorecard System. This system allowed the creation of a conceptual model that was used as a base for empirical research, that investigated the internal and external processes of global transport and logistics enterprises. Furthermore, the empirical research analysis allowed the creation of a new model for efficiency improvement that can be implemented by global transport and logistics enterprises and be used as a tool to develop their efficiency. The Master Thesis is divided into seven parts: introduction, theory aspects of efficiency, methodology for the empirical research of the efficiency development model, results and observations of the empirical research of the efficiency development, discussion of the outcomes and future research directions for the empirical research of the efficiency development, conclusions, and the reference list. The scope of the report is 83 pages excluding the appendices, 22 illustrations, 8 tables and the list of 82 references. Appendices are provided separately at the end of the report. Magistro darbe tiriami ir analizuojami efektyvumo apibrėžimai, su efektyvumu susijusios problemos ir galimi modeliai kaip patobulinti tarptautinių transporto ir logistikos įmonių efektyvumą. Siekiant ištirti teorinius aspektus, buvo atlikta palyginamoji analizė, kuri siekė nustatyti aktualiausią efektyvumo matavimo sistemą. Analizės metu, subalansuota rodiklių sistema buvo nustatyta kaip aktualiausia sistema tarptautinių transporto ir logistikos įmonių efektyvumui matuoti. Ši sistema, leido sukurti koncepcinį modelį, kuris buvo naudojamas kaip empirinio tyrimo pagrindas ir kuris tyrė tarptautinių transporto ir logistikos įmonių vidinius ir išorinius procesus. Empirinė tyrimų analizė leido sukurti naują efektyvumo tobulinimo modelį, kurį galėtų naudoti tarptautinės transporto ir logistikos įmonės ir kuris būtų naudojamas kaip priemonė jų efektyvumui tobulinti. Darbas suskirstytas į keturias dalis: įvadas, įmonių efektyvumo vertinimo teoriniai aspektai, efektyvumo tobulinimo empirinio tyrimo metodika, efektyvumo tobulinimo empirinio tyrimo rezultatai ir analizė, efektyvumo tobulinimo empirinio tyrimo rezultatų ir būsimų tyrimų krypčių aptarimas, išvados ir literatūros sąrašas. Darbo apimtis - 83 puslapiai, išskyrus priedus, 22 iliustracijos, 8 lentelės ir 82 nuorodų sąrašas. Priedai pateikiami atskirai ataskaitos pabaigoje.