Integruotos stebėjimo ir susidūrimo vengimo sistemos tikslumo posūkių manevruose tyrimas
Santrauka
Darbe tiriamas integruotos ADS-B/TCAS II sistemos tikslumas posūkių manevruose. Panaudojus tikslius ADS-B sistemos duomenis apie orlaivio greitį, kryptį, aukštį bei remiantis taško judėjimo kinematikos principais 3D trajektorijoje, esant skirtingiems TCAS II jautrumo lygiams, buvo ap-skaičiuoti santykiniai atstumai tarp orlaivių, kai orlaiviai patariamojo sprendimo zonoje (RA) buvo išskiriami horizontalėje, o eismo informacijos pranešimų zonoje (TA) gaudavo rekomenduojančią balso komandą apie greičio mažinimą. Taip pat nagrinėjamas siūlomo metodo veikimo principas, t. y. kokias skrydžio kryptis, balso komandas išsiųstų TCAS II kompiuteris, kai orlaiviai RA zonoje būtų išskiriami horizontalėje. Gauti skaičiavimo duomenys parodė, kad orlaivių išskyrimas horizontalėje yra efektyvus, tačiau pagal tai, iš kurios krypties artėja kitas orlaivis, bei įvertinus galimas paklaidas tam tikrame sekto-riuje optimalus išskyrimo būdas RA zonoje būtų – vertikalėje. Orlaivio greičio mažinimas TA zonoje taip pat yra efektyvus, bet tik tam tikrame sektoriuje. Darbą sudaro 5 dalys: įvadas, literatūros apžvalga, tiriamoji dalis, išvados ir rekomendacijos, lite-ratūros sąrašas. Darbo apimtis – 74 p. teksto be priedų, 38 iliustr., 7 lent., 23 bibliografiniai šaltiniai. Atskirai pridedami darbo priedai. The paper studies ADS-B/TCAS II integrated system’s accuracy in turning maneuvers. Using precise ADS-B system data like aircraft speed, heading, altitude and on the basis of point move-ment at 3D trajectory with different TCAS II sensitivity levels there were calculated relative dis-tances between aircraft when aircraft at resolution advisory zone were separated on a horizontal plane, and in traffic resolution advisory zone ¬– received recommendation from TCAS II for speed reduction. Alongside the paper examines a proposed collision avoidance system’s operation method, i.e. what heading, voice commands TCAS II computer would send when aircraft would be separated horizontally. The results show that horizontal aircraft separation is effective in a certain sector due to the fact that according to the direction of intruding aircraft and considering possible errors the most opti-mum extraction method is on a vertical plane. Aircraft’s speed reduction is effective too but only in a particular sector. The work consists of 5 parts: introduction, the review of literature, the part of research, conclu-sions and recommendations, bibliography. The volume of work: 74 pages of text without appendixes, 38 pictures, 7 tables, 23 bibliograph-ical sources. 2 appendixes.