Miesto erdvių pertvarkymo įtaka eismo saugai
Abstract
Ramaus eismo arba humanizuotų gatvių modelis vis labiau populiarėja įvairiuose Europos miestuose, tame tarpe – ir Lietuvoje, kaip viena iš priemonių mažinant eismo įvykių tarp motorinių transporto priemonių ir pažeidžiamų eismo dalyvių (pėsčiųjų, dviratininkų), skaičių ir didinant pastarųjų integraciją į miestų susisiekimo sistemą. Tačiau gatvių humanizavimas yra gana nauja priemonė, kuri šiuo metu nėra aiškiai apibrėžta jokiuose Lietuvos ar Europos Sąjungos teisės aktuose, neturinti susistemintų rekomendacijų ar įgyvendinimo gairių. Šio baigiamojo magistro darbo tikslas – ištirti eismo organizavimo sprendinių ir inžinerinių eismo saugumo priemonių efektyvumą Vilniaus miesto ramaus eismo gatvėse. Remiantis baigiamajame darbe atlikta tiriamojo kvartalo, esančio Vilniaus miesto Naujamiesčio mikrorajone, motorinių transporto priemonių momentinių greičių tyrimų rezultatais, nustatoma, kad gatvių humanizavimo sprendiniai efektyviai užtikrina leistiną važiavimo greitį. Be to, 2018–2022 m. eismo įvykių dinamikos analizė parodė, kad tiek kvartale, tiek visame Vilniaus mieste eismo įvykių ir jų sukeliamų pasekmių skaičius sumažėjo. Vis dėlto, dėl eismo įvykių, įgyvendinus gatvių humanizavimo sprendinius, duomenų trūkumo, šiuo metu yra sunku nuspręsti, ar gatvių humanizavimo sprendiniai daro tiesioginę įtaką eismo įvykių mažėjimui. Dėl šios priežasties siūloma šią analizę pakartoti ateityje. Remiantis literatūros apžvalga ir baigiamojo darbo tyrimų rezultatais sukuriamas bandomasis gatvių humanizavimo algoritmas. Baigiamojo magistro darbo apimtis – 62 puslapiai (be priedų), 34 paveikslai ir 2 lentelės, 26 literatūros šaltiniai. The model of traffic calming or humanized streets is gaining popularity in various European cities, including Lithuanian cities, as a method of reducing the number of accidents between motor vehicles and vulnerable road users (pedestrians, cyclists) and improving vulnerable road users' integration into the urban transport system. However, street humanization is a relatively new approach, which is currently not clearly defined in any Lithuanian or any other EU legislation, nor does it have a structured set of recommendations or implementation guidelines. The aim of this Master's thesis is to examine the effectiveness of traffic organization and safety measures in the calm streets of Vilnius city. According to the results of the analysis of instantaneous speeds of motor vehicles in the study area located in the Naujamiestis micro-district, it is found that street humanization solutions are effective in ensuring the permitted driving speed. Furthermore, the analysis of traffic accident data for the period 2018-2022 shows that the number of traffic accidents has been decreasing in the study area and in the whole city of Vilnius. However, due to a lack of data on traffic accidents that occurred after the implementation of street humanization solutions, it is currently difficult to determine whether these solutions have a direct impact on reducing traffic accidents. Therefore, it is suggested to repeat the analysis in the future. A pilot algorithm for implementing street humanization solutions of is created based on literature review findings and thesis research results. The thesis consists of 63 pages (excluding the Appendix), 34 figures and 2 tables, and 26 references.