Lietuvos absolventų ir abiturientų emigracinių nuostatų tyrimas: socialinio marketingo aspektas
Santrauka
Baigiamajame magistro darbe nagrinėjama Lietuvos absolventų ir abiturientų emigracinių nuostatų problema, akcentuojamas tyrimų būtinumas ir tikslai, mokslininkų patirtis šioje srityje. Išnagrinėti pagrindiniai teoriniai migracijos aspektai: migracijos rūšys, kategorijos, teorijos ir modeliai. Apžvelgtos emigracijos priežastys ir pasekmės. Darbe nagrinėjama gyventojų emigracinių nuostatų problema kaip sistema, pateikiama sistemos elementų ryšių interpretacija. Emigracinių nuostatų problema analizuojama per socialinio marketingo teorijos prizmę, siekiant sukurti strategijos modelį, taikytiną absolventų ir abiturientų emigracinių nuostatų problemai spręsti. Siekiant išsiaiškinti Lietuvos absolventų ir abiturientų apsisprendimą emigruoti pagrindinius skatinančius veiksnius, anketavimo būdu atliktas empirinis tyrimas. Tyrime dalyvavo Joniškio M. Slančiausko gimnazijos abiturientai ir VGTU Vadybos fakulteto bakalauro ir magistrantūros studijų absolventai. Siekiant nustatyti, ar egzistuoja ryšys tarp nagrinėjamų veiksnių, išreikštų kiekybiniais rodikliais (duomenų gautų tyrimo metu), panaudotas Pirsono χ2 kriterijus. Suradus emigracines nuostatas labiausiai lemiančius veiksnius, sukurtas socialinio marketingo strategijos modelis, skirtas absolventų ir abiturientų emigracinių nuostatų problemai spręsti. Išnagrinėjus teorinius ir praktinius emigracijos vertinimo aspektus, pateikiamos darbo išvados ir siūlymai. The thesis examines the problem of Lithuanian graduates emigratory attitudes, highlights the necessity of researches and targets, the scholastic experience in this area. The main theoretical aspects of migration have been analyzed as follows: types of migration, categories, theories and models. Causes and outcomes of emigration have been reviewed. The thesis analysis the problem of people emigratory attitudes in the systematic way; provides the interpretation of relations of system elements. The problem of emigratory attitudes has been analyzed through the prism of social marketing theory with purpose to create the strategic model applicable for solving the problem of Lithuanian graduates emigratory attitudes. In order to find out the main factors that motivate the emigratory attitudes of Lithuanian graduates the empirical research as been performed using the questionnaire method. The respondents were graduates of Joniškis M. Slančiauskas Gymnasia and Vilnius Gediminas Technical University, Faculty of Business Management. Pearson chi-square criterion has been used to identify the relations between factors analyzed. When main factors that have impact on emigratory attitudes were found, the strategic model of social marketing applicable for solving the problem of Lithuanian graduates emigratory attitudes. After analyzing the theoretical and practical aspects of emigration evaluation, the theses conclusions and suggestions have been provided.