• Lietuvių
    • English
  • Lietuvių 
    • Lietuvių
    • English
  • Prisijungti
Peržiūrėti įrašą 
  •   DSpace pagrindinis
  • Mokslinės publikacijos (PDB) / Scientific publications (PDB)
  • Moksliniai ir apžvalginiai straipsniai / Research and Review Articles
  • Straipsniai Web of Science ir/ar Scopus referuojamuose leidiniuose / Articles in Web of Science and/or Scopus indexed sources
  • Peržiūrėti įrašą
  •   DSpace pagrindinis
  • Mokslinės publikacijos (PDB) / Scientific publications (PDB)
  • Moksliniai ir apžvalginiai straipsniai / Research and Review Articles
  • Straipsniai Web of Science ir/ar Scopus referuojamuose leidiniuose / Articles in Web of Science and/or Scopus indexed sources
  • Peržiūrėti įrašą
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

You don’t fool me: on scams, scambaiting, deception, and epistemological ambiguity at r/scambait on Reddit

Thumbnail
Data
2021
Autorius
Dynel, Marta Joanna
Ross, Andrew S.
Metaduomenys
Rodyti detalų aprašą
Santrauka
With a focus on the online phenomena of scamming and scambaiting, this article explores users’ communicative activities on Reddit’s r/scambait subreddit. Drawing on a representative corpus viewed through grounded theory, we establish the basic categories of posts and then unpack those further to reveal the deceptive practices being undertaken by both scammers and scambaiters, as well as Redditors’ untruthfulness in their fabricated posts. The analysis reveals that the r/scambait subreddit exists as a site of humorous entertainment arising from various forms of deception. Scammers’ deceptive strategies are depicted as amusingly naïve and inefficient, while scambaiters’ deceptive messages targeted at scammers demonstrate great creativity and wittiness. In both cases, scammer-victims are disparaged for being immensely gullible or downright stupid; and Redditors earn online plaudits for submitting the most upvoted posts. Our significant finding is that posts such as those at r/scambait should never be taken at face value due to their inherent epistemological ambiguity, to which the users choose to remain oblivious or indifferent. Furthermore, on a general plane, this study indicates a potential shift in the emic understanding of the concept of “scambaiting” from a punitive measure and an educational instrument to a creative practice geared toward posters’ kudos and users’ joint humorous experience through “baitertainment” and “scamusement.”
Paskelbimo data (metai)
2021
URI
https://etalpykla.vilniustech.lt/handle/123456789/111574
Kolekcijos
  • Straipsniai Web of Science ir/ar Scopus referuojamuose leidiniuose / Articles in Web of Science and/or Scopus indexed sources [7946]

 

 

Naršyti

Visame DSpaceRinkiniai ir kolekcijosPagal išleidimo datąAutoriaiAntraštėsTemos / Reikšminiai žodžiai InstitucijaFakultetasKatedra / institutasTipasŠaltinisLeidėjasTipas (PDB/ETD)Mokslo sritisStudijų kryptisVILNIUS TECH mokslinių tyrimų prioritetinės kryptys ir tematikosLietuvos sumanios specializacijosŠi kolekcijaPagal išleidimo datąAutoriaiAntraštėsTemos / Reikšminiai žodžiai InstitucijaFakultetasKatedra / institutasTipasŠaltinisLeidėjasTipas (PDB/ETD)Mokslo sritisStudijų kryptisVILNIUS TECH mokslinių tyrimų prioritetinės kryptys ir tematikosLietuvos sumanios specializacijos

Asmeninė paskyra

PrisijungtiRegistruotis