Harmoningos architektūrinės aplinkos kūrimo teisinės prielaidos
Santrauka
Labai svarbu, ar teisiniuose aplinkos pertvarkymą reguliuojančiuose dokumentuose būtų pristatomi būtent tokie protingieji kūnai. Protingaisiais kūnais čia vadinami pasitelkus lokalizmo koncepciją ištirti autentiški gyvensenos modeliai, kuriuos sudaro žinios apie unikalius ir savitus mūsų krašto apgyvendinimo sistemos elementus, kultūrines idėjas, architektūrinių objektų archetipus. Šie dalykai figūruoja kaip savotiški subjektai, su kuriais projektuotojas bendradarbiauja „dialogo“ režimu. Aplinkos kūrimo proceso dalyviais laikomi ne tik bendruomenės nariai. Informacija, susijusi su protinguoju kūnu, perjungia projektuotoją į kitą gyvenimo ir būties režimą, kuriame yra atmintis, perimamumas, tęstinumas laikui bėgant ir kur šie dalykai išlieka nesuirę (kas įvyktų, jei jie būtų paliekami natūralių procesų savaiminei eigai). Protingieji kūnai, veikdami netiesioginio argumentavimo režimu, geriausiai pasireiškia komunikavimo srityje mitologinio naratyvo principu (kurio struktūroje organiškai dera ir denotacinė, ir konotacinė semantika – pastaroji ypač svarbi skatinant kūrybinį mąstymą), gali prisidėti prie architekto egzistencinės patirties aktualizavimo, sprendžiant kūrybinius uždavinius, ir geba atlikti sprendimo katalizatoriaus vaidmenį; tik tokiu būdu organizuojant projektinės veiklos informacinį aprūpinimą, gali būti sudaromos galimybės naujiems originaliems architektūriniams kūriniams sukurti kartu atsižvelgiant ir į sociokultūrinę atmintį; ieškant veiksmingų bottom-up modelių prototipų, tikslinga atsižvelgti į primirštas statybos reglamentavimo schemas, savo laiku prisidėjusias kuriant Europos miestų tapatumą pačiose ansktyviausiuose jų raidos etapuose. [...] Talking about the knowledge that figures in social space and allows to actualize considerations about the quality of architecture we can to refer to the knowledge, that can be named as specific “awareness devices” or, borrowing philosopher M. Mamardashvili‘ s term – “intelligent bodies”. Indirect reasoning and operating in the frame of bottom-up approach is essential quality of this type of knowledge. It is very important to integrate such “intelligent bodies” into the structure of legal regulative documents governing the changes of built environment. We apply the notion „intelligent bodies“ to authentic lifestyle patterns defined on the base of localism concept; it is basically the knowledge about the unique features of the built environment, related structures and elements, cultural ideas, archetypical qualities of architectural objects. The mentioned entities possess features of subjectivity and the designer collaborates with them in the „dialog“ mode. It should be stated that not only members of the community but also the mentioned entities participate in the forming of built environment. Information related with the „intelligent bodies“ switches the understanding of the designer into specific mode of life and existence, activating the memory, continuity in time. This state of mind allows dealing with socio-cultural memory in more appropriate way. “Intelligent bodies” can be divided into the universal and the specific ones. We can state that the archetypes and the „intelligent bodies“ correlated with them and associated with a specific area (for example, a homestead residential house of certain Lithuanian village or particular town square that have to express representative character) are still too difficult for the architects to handle. Therefore, we are often powerless in the face of the globalization process seducing us with universal patterns as some kind of panacea. [...]