Ozono dinamikos prie intensyvaus eismo gatvės Vilniuje tyrimas
Date
2022Author
Vasiliauskienė, Vaida
Pečiulienė, Milda
Jasaitis, Dainius
Metadata
Show full item recordAbstract
Transporto priemonių poveikio aplinkai aspektai glaudžiai susiję su spartaus transporto priemonių skaičiaus didėjimu, transporto nepertraukiamais srautais, įgaunančiais linijinių taršos šaltinių pobūdį. Lietuvoje mobiliems taršos šaltiniams tenka 75 % visų į aplinkos orą išmetamų teršalų. Nors transportas nėra tiesioginis ozono emisijos šaltinis, tačiau priskiriamas prie jo pirmtakų (azoto oksidų, anglies oksidų, angliavandenilių) šaltinių. Tyrimas atliktas Vilniuje prie intensyvaus eismo gatvės, registruojant ozono koncentracijos ir meteorologinių parametrų (temperatūros, drėgnio, slėgio, vėjo greičio ir krypties, kritulių kiekio) dinamiką žiemos sezono metu. Ozono koncentracijos nustatymui naudotas ML9811 ozono analizatorius, o meteorologinių parametrų registravimui – mobili meteorologinė stotelė. Tyrimo metu buvo stebima aiškiai išreikšta ozono koncentracijos kaita paros bėgyje, kurią lėmė eismo intensyvumas ir transporto priemonių tarša. Vidutinės ozono koncentracijos skirtingomis dienomis skyrėsi iki 72 %, o naktimis iki 76 %. Įvertinti pagrindiniai meteorologiniai veiksniai (temperatūra, santykinis oro drėgnis ir vėjo greitis), darantys įtaką ozono koncentracijos pasiskirstymui prie tiriamosios eismo gatvės. The impact of vehicles on the environment is closely linked to the rapidly increasing number of vehicles and the uninterrupted traffjc flows taking a form of a linear source of pollution. In Lithuania, 75 % of all emissions into the ambient air are produced by mobile pollution sources. Although transport is not a direct source of ozone emissions, it is classified as a source of its precursors (nitrogen oxides, carbon oxides, hydrocarbons). The study was carried out in Vilnius near the street with heavy traffic by recording the dynamics of ozone concentration and meteorological parameters (temperature, humidity, pressure, wind speed and direction, precipitation) during the winter season. An ML9811 ozone analyser was used to determine ozone concentrations, and a mobile weather station was used to record meteorological parameters. During the study, a clearly expressed variation in ozone concentrations during the day due to traffic intensity and vehicle pollution was observed. Average ozone concentrations varied up to 72 % on different days and up to 76 % on different nights. The main meteorological factors (temperature, relative humidity and wind speed) having the influence on the distribution of ozone concentration on the traffic street under study have been also assessed.