Kraštovaizdžio architektūros prasmių interpretacijos: kraštovaizdžio architektūros ir daiktinės aplinkos kokybės vertinimo aspektas
Santrauka
Santrauka. Straipsnyje estetiniai kraštovaizdžio architektūros (KrArch) ir daiktinės aplinkos dizaino objektų estetizavimo kokybinės interpretacijos aptariamos remiantis Vakarų teoretikų, taip pat pasaulio ir Lietuvos kultūrologų studijomis bei charakteringais nuo XIX a. pirmos pusės KrArch Lietuvos praktinių darbų tyrimais. Plėtojant utilitarumo idėjas, pabrėžiama ikonografinės meno kūrinio analizės svarba kaip ikonologinio interpretacinio (ekspertinio) metodo „vidinėms esmėms“ dekoduojant ir su tuo susijusiai fenomenų interpretacijai atskleisti. Tema globaliu mastu vis dar diskutuojama įvairiais mokslinės žinovystės aspektais, keliami meno objekto interpretacinio (ekspertinio) vertinimo kokybės klausimai bei abejonė vertinimo kriterijų reikšmių tikrumu. Dažnai abejojama kokiu mastu skirtingos to paties meno kūrinio ekspertinio vertinimo interpretacijos bei požiūriai į kūrinio tapatybę yra tikri lyginant su galutine meno kūrinio verte viešame diskurse. Taip pat keliamas klausimas: ar teigiant, kad eksperto nuomonė ir jo interpretacija turėtų būti adekvati visuomenėje suprantamai meno kūrinio prasmei yra teisinga? Tokią polemikos kryptį nulėmė LKAS, 2022 m. LKT finansuojamos programos potemės „Kraštovaizdžio architektūros projektų ir objektų vertinimo sistemos kūrimo“ įgyvendinamumas. Todėl straipsnyje daugiausiai dėmesio skiriama ikonologijos interpretaciniam meno kūrinio analizės metodui aptarti ir tai bandoma daryti šiuolaikinės postmodernios sociokultūrinės aplinkos kontekste. Polemikoje formuluojama hipotezė, į kurią atsakoma, kad ikonologija kaip menotyros metodas, gali būti taikomas ne tik istoriniams dailės kūriniams analizuoti, bet ir šiuolaikinio meno, taip pat ir KrArch, bei daiktinės aplinkos „vidinėms esmėms" ir simboliams aiškinti (interpretuoti). Mokslinio tyrimo pagrindu daroma išvada, kad vertinant formalistinius veiksnius bei remiantis meno kūrinio ikonologine interpretacija, iš esmė galima perprasti ne tik, šiuo atveju KrArch ir jos daiktinės aplinkos estetikos hierarchinių formų pamatines struktūras, bet ir jas dekoduojant, atpažinti meno kūrinio „vidines esmes" tai siejant su meno kūrinio ikonografija.