Vilniaus Šv. apaštalų Petro ir Povilo bažnyčios baroko architektūros meninė programa
Santrauka
Darbe pateikiamas alternatyvus Vilniaus Šv. apaštalų Petro ir Povilo bažnyčios meninės programos aiškinimas. Remiantis ikonografiniais pavyzdžiais yra tikslinama atskirų bažnyčios skulptūrinės puošybos motyvų prasmė ir interpretacija lyginant juos su visuotiniais krikščioniškoje baroko dailėje aktualizuotais alegoriniais įvaizdžiais. Kitaip nei ankstesni tyrimai, identifikuojant bendrą bažnyčios meninę programą orientuojamasi ne tik į naratyvų interjero skulptūrinį dekorą, bet ir į bažnyčios architektūros formų simboliką. Šv. apaštalų Petro ir Povilo bažnyčios erdvės simbolika yra aiškinama platesniame krikščioniškos architektūros kontekste, aptariant, kaip tradiciniai krikščioniškosios architektūros simboliniai įvaizdžiai buvo pritaikyti šiai konkrečiai bažnyčiai. Bažnyčios meninė programa yra identifikuojama atskleidžiant bažnyčios skulptūrinės puošybos prasminę sąsają su jos architektūros formų semantika. Šis aspektas padeda suvokti tikrąsias baroko sakralinės architektūros galimybes kurti iš anksto numatytą, vieningą ir prasmingą meninį turinį. The paper expands the research of iconography of the baroque St. Peter and St. Paul ehurch in Antakalnis, Vilnius (1668-1702) through examination of architectural symbolism, in contrast to previous limited analysis, devoted solely to the symbolism of rich interior stucco decoration of this church. The architectural semanties of the church is explained through comparison to the most distinetive traditional symbolic themes of sacral Christian architecture. Then separate descriptive interior decoration scenes are explained through iconographical comparison to the allegories popular in both religious and secular baroque art. The unity between the abstract architectural semanties and the descriptive symbolic themes of sculptural decoration gives the understanding that architecture this particular Baroque church (if not architecture in general) was very much capable of expressing the independent, integral and meaningful artistic content, vvhich can translate more than its general appearance.