LogOn Baltic Regional reports 24:2007
Abstract
Regarding communication, the importance of modern channels has exceeded traditional means like visits and regular post. Parallel to this, there is a strong pressure for implementing new tools of communication such as Electronic Data Interchange (EDI) or online order tracking systems. There is an increase in electronic business, 6 both with suppliers and end users/ customers, although the latter is at the moment of less importance. Companies see ecommerce to have a significant effect on several perspectives of doing business, e.g. helping to simplify the transactions; opportunities to reach new customers or suppliers and improving the service quality. The survey also revealed that in some cases companies were not able to manage effectively the flow of information. For the implementation of the ICT Survey in Lithuania, electronic versions of the questionnaire were sent via email to companies whose contact details were obtained from open databases (i.e. internet catalogues). Many unanswered emails returned with the remark that the quota of the respective email box was exceeded. This gives a hint that many companies do not spare enough attention to incoming emails or do not know how to manage this flow of information correctly. The biggest barrier companies see for the use of ICT in general are security issues. From other results, most of the conclusions drawn based on expert interviews are confirmed by this survey, including lack of ICT personnel, lack of tailored solutions for the companies and from the positive side open mindedness of Lithuanians for using ICT in their everyday work. Šiuolaikinės komunikacinės sistemos leidžia palaikyti glaudžius ryšius su klientais, keistis elektroninio pašto pranešimais. Siekiant įgyti konkurencinį pranašumą rinkoje yra būtina diegti ir naudoti EDI sistemas užsakymų tvarkymui, darbui su tiekėjais bei klientais. Įmonės mato dideles elektroninės komercijos diegimo perspektyvas tvarkant bankines operacijas, tiekėjų bei naujų klientų paieškoje, klientų aptarnavimo tobulinime. Didžiausias IKT diegimo trukdis – saugumo užtikrinimas. Tyrimo metu pastebėta, kad atskirais atvejais įmonės naudoja nepakankamai efektyvias informacinių srautų valdymo sistemas bei ypatingai – metodus. Tyrėjai naudojo elektroninius klausimynus , kurie buvo siunčiami oficialiais įmonių adresais gautais iš atvirų duomenų bazių (pvz., Internetinių katalogų) Didelis skaičius iš įmonių grįžusių klausimynų buvo su nuoroda, kad yra perpildyta elektroninio pašto dėžutė. Tai rodo, kad įmonės nekreipia pakankamai dėmesio įeinantiems informaciniams srautams arba neturi pakankamai kompetencijų ar metodų juos tvarkyti. Atlikti tyrimai parodė, kad trūksta kvalifikuotų IKT specialistų, taikomojo programinio aprūpinimo bei pažangaus požiūrio į IKT panaudojimą kasdieniniame darbe.