Kalbinės komunikacijos realizavimas lingvodidaktikos teorijoje ir praktikoje
Santrauka
Mokslo technikos raida ir Europos valstybių integracija daro didelę įtaką lingvodidaktikos mokslo pažangai. Daugėjant žmonių, kalbančių įvairiomis kalbomis, bendravimo intensyvumas iškėlė žmonių bendruomenei aktualų uždavinį – šnekamosios kalbos kompetencijos problemą. Sėkmingam šios problemos sprendimui turėjo įtaką naujo lingvistikos mokslo kryptys. Viena iš jų yra struktūralizavimas, kurio šalininkai laikė šnekamosios kalbos dalykų studijas ypač svarbiu uždaviniu. Kalbinė komunikacija gali būti realizuojama dviem aspektais – raštu ir šnekamąja kalba. Iki šiol mūsų krašte, kuris buvo inkorporuotas į Sovietų sąjungos sudėtį, tarptautiniame bendradarbiavime vyravo rašto kalba: privati ir tarnybinė korespondencija, techninė ir dalykinė dokumentacija, literatūros šaltiniai, mokslo katalogai ir t. t. Atsivėrus valstybių sienoms, žmonių bendravimas ir asmeniniai ryšiai tapo ypač intensyvūs. Komunikacijos svorio centras ėmė linkti į šnekamąją kalbą. Padidėjo domėjimasis šio kalbos fenomeno esmės prigimtimi, jo generavimu, pradėta ieškoti efektyvesnių kalbinės komunikacijos realizavimo būdų, imta spręsti racionalaus šnekamosios kalbos mokymo problemą. Straipsnyje bandoma teoriškai pagrįsti šiuos dėstytojams rūpimus klausimus. The article deals with one of language communication forms – a colloquial language. The author considers a colloquial language as one of types of language activities which is integrated into other types language activities during the teaching process. As the language is the teaching subject, it is important to pay attention to the nature and essence of the language, to its constituent parts. Preparing the methods of teaching a colloquial language one should bear in mind the linguistics, psychological, psycho-linguistic and pedagogical regularities of language teaching and learning. The author refers to the methods scientific research and her own work experience and recommends to start teaching a colloquial language from the reception, i.e. from listening and comprehension. In the article the exercises are divided into aspective (preparatory) and communicative. These exercise have to be based on a scientifically researched system.