Causality of the damages in high power rotating system elements: experimental testing and modeling
Peržiūrėti/ Atidaryti
Data
2006Autorius
Barzdaitis, Vytautas
Bogdevičius, Marijonas
Metaduomenys
Rodyti detalų aprašąSantrauka
This article concerns dynamics of high power rotating system with toothed wheel coupling. The elastic contacts located between plates and between plate’s packets and semi couplings teeth. Friction between plates inside packet and teeth generates fretting corrosion phenomenon and damages plates. Theoretical modeling and simulation of rotating system was provided by a finite element method. Complex model involved rotating system, hydrodynamic bearings and coupling. The dynamics of semi couplings and plates have been simulated end experimentally monitored. The experimental testing of rotating system was provided by stationary machine condition monitoring and diagnostic system. High frequency absolute vibration acceleration, however, make it possible to determine the technical condition of toothed wheel coupling, which is difficult to determine by applying the shafts vibration. Nagrinėjama didelės galios rotorinė sistema, kurioje rotoriai sujungti sudėtingos kontrukcijos mova. Movoje yra 80 išdrožų su komplektu plokštelių. Perduodant sukimo momentą, tarp pusmovių ir plokštelių atsiranda kintamas kontaktas ir veikia kintamos trinties jėgos, o besitrinančiuose kūnų paviršiuose - fretingo korozija. Atlikti rotorinės sistemos eksperimentiniai ir teoriniai tyrimai. Rotorinės sistemos dinaminiai procesai išnagrinėti baigtinių elementų metodu. Rotorinės sistemos eksperimentiniai tyrimai atlikti naudojant stacionarią monitoringo ir diagnostikos sistemą. Gauti rotoriaus absoliučiųjų pagreičių spektrai. Sunku išmatuoti movos ir plokštelių virpesius.