Analysis of design solutions in the objects of gravel roads paving programme in terms of traffic safety
Date
2008Author
Gintalas, Vilimas
Žilionienė, Daiva
Dimaitis, Mindaugas
Ryliškė, Jūratė
Lukošaitis, Tadas
Lipnevičiūtė, Kristina
Metadata
Show full item recordAbstract
Recently, the accident rate in Lithuania has been among the highest ones in Europe. The experience of implementing Gravel Roads Paving Programme (Programme) shows that accident rates have been increasing on the reconstructed road sections. This enables to make an assumption that design solutions taken on the reconstructed gravel roads may be not suitable in terms of traffic safety, since, currently, attempts are made to design the mini possible deviation of the project road axis from the existing road axis. The article evaluates the quality of design solutions in terms of traffic safety in the objects of Programme through the use of the design method applied in West European countries, which is based on safety criteria and enables to evaluate traffic safety not only on the existing but on the designed two-lane suburbian roads, i.e. the level of traffic safety is determined in the design stage. The article investigates the road plan solutions in the objects of Programme. Dangerous road sections on the reconstructed or being reconstructed sections were identified, and the analysis of the real or the predictable accident rates on these sections was carried out. Pastaraisiais metais avaringumas Lietuvoje yra vienas iš didžiausių Europoje. Žvyrkelių asfaltavimo programos įgyvendinimo patirtis rodo, kad rekonstruotuose ruožuose avaringumas didėja. Tai leidžia daryti prielaidą, kad projektiniai sprendiniai rekonstruojamuose žvyrkeliuose gali būti netinkami saugaus eismo požiūriu, nes šiuo metu taikoma praktika, kad projektinė kelio ašis kuo mažiau nukryptų nuo esamos ašies. Straipsnyje įvertinta projektinių sprendinių kokybė saugaus eismo požiūriu žvyrkelių asfaltavimo programos objektuose, remiantis Vakarų Europos šalyse taikomu projektavimo metodu, kuris pagrįstas saugaus eismo kriterijais ir leidžia įvertinti saugų eismą ne tik esamuose, bet ir projektuojamuose dviejų eismo juostų užmiesčio keliuose, t.y. saugaus eismo lygis nustatomas dar projektavimo stadijoje. Straipsnyje aprašomas tyrimo objektas – kelio plano sprendiniai žvyrkelių asfaltavimo programos objektuose. Ištirtuose rekonstruotuose arba rekonstruojamuose ruožuose nustatytos pavojingos kelio atkarpos ir atlikta realaus arba numatomo avaringumo šiose atkarpose analizė.