Show simple item record

dc.contributor.authorGintalas, Vilimas
dc.contributor.authorŽilionienė, Daiva
dc.contributor.authorDimaitis, Mindaugas
dc.contributor.authorRyliškė, Jūratė
dc.contributor.authorLukošaitis, Tadas
dc.contributor.authorLipnevičiūtė, Kristina
dc.date.accessioned2023-09-18T17:17:56Z
dc.date.available2023-09-18T17:17:56Z
dc.date.issued2008
dc.identifier.issn1822-427X
dc.identifier.other(BIS)VGT02-000017750
dc.identifier.urihttps://etalpykla.vilniustech.lt/handle/123456789/121649
dc.description.abstractRecently, the accident rate in Lithuania has been among the highest ones in Europe. The experience of implementing Gravel Roads Paving Programme (Programme) shows that accident rates have been increasing on the reconstructed road sections. This enables to make an assumption that design solutions taken on the reconstructed gravel roads may be not suitable in terms of traffic safety, since, currently, attempts are made to design the mini possible deviation of the project road axis from the existing road axis. The article evaluates the quality of design solutions in terms of traffic safety in the objects of Programme through the use of the design method applied in West European countries, which is based on safety criteria and enables to evaluate traffic safety not only on the existing but on the designed two-lane suburbian roads, i.e. the level of traffic safety is determined in the design stage. The article investigates the road plan solutions in the objects of Programme. Dangerous road sections on the reconstructed or being reconstructed sections were identified, and the analysis of the real or the predictable accident rates on these sections was carried out.eng
dc.description.abstractPastaraisiais metais avaringumas Lietuvoje yra vienas iš didžiausių Europoje. Žvyrkelių asfaltavimo programos įgyvendinimo patirtis rodo, kad rekonstruotuose ruožuose avaringumas didėja. Tai leidžia daryti prielaidą, kad projektiniai sprendiniai rekonstruojamuose žvyrkeliuose gali būti netinkami saugaus eismo požiūriu, nes šiuo metu taikoma praktika, kad projektinė kelio ašis kuo mažiau nukryptų nuo esamos ašies. Straipsnyje įvertinta projektinių sprendinių kokybė saugaus eismo požiūriu žvyrkelių asfaltavimo programos objektuose, remiantis Vakarų Europos šalyse taikomu projektavimo metodu, kuris pagrįstas saugaus eismo kriterijais ir leidžia įvertinti saugų eismą ne tik esamuose, bet ir projektuojamuose dviejų eismo juostų užmiesčio keliuose, t.y. saugaus eismo lygis nustatomas dar projektavimo stadijoje. Straipsnyje aprašomas tyrimo objektas – kelio plano sprendiniai žvyrkelių asfaltavimo programos objektuose. Ištirtuose rekonstruotuose arba rekonstruojamuose ruožuose nustatytos pavojingos kelio atkarpos ir atlikta realaus arba numatomo avaringumo šiose atkarpose analizė.lit
dc.formatPDF
dc.format.extentp. 93-100
dc.format.mediumtekstas / txt
dc.language.isoeng
dc.relation.isreferencedbyScience Citation Index Expanded (Web of Science)
dc.relation.isreferencedbyComputers & Applied Sciences Complete
dc.relation.isreferencedbyCentral & Eastern European Academic Source (CEEAS)
dc.relation.isreferencedbyScopus
dc.relation.isreferencedbyINSPEC
dc.titleAnalysis of design solutions in the objects of gravel roads paving programme in terms of traffic safety
dc.typeStraipsnis Web of Science DB / Article in Web of Science DB
dcterms.references8
dc.type.pubtypeS1 - Straipsnis Web of Science DB / Web of Science DB article
dc.contributor.institutionVilniaus Gedimino technikos universitetas
dc.contributor.institutionKauno Transporto ir kelių tyrimo institutas, VĮ
dc.contributor.institutionVilniaus kelių skyrius, UAB "Kelprojektas"
dc.contributor.institution"Telšių regiono keliai", VĮ
dc.contributor.facultyAplinkos inžinerijos fakultetas / Faculty of Environmental Engineering
dc.subject.researchfieldT 002 - Statybos inžinerija / Construction and engineering
dc.subject.ltAutoavarijos
dc.subject.ltVingiuotumo kitimo parametras (CCRS)
dc.subject.ltVažiavimo greitis (V85)
dc.subject.ltProjektinis greitis (Vd)
dc.subject.ltHorizontalioji kreivė
dc.subject.ltTiesus ruožas
dc.subject.ltSaugumo kriterijus
dc.subject.ltSkersinė jėga
dc.subject.enAccident
dc.subject.enCurvature change rate
dc.subject.enOperating speed V85s
dc.subject.enDesign speed Vd
dc.subject.enHorizontal curver
dc.subject.enTangent
dc.subject.enSafety criterion
dc.subject.enSide friction
dcterms.sourcetitleThe Baltic journal of road and bridge engineering
dc.description.issueno. 2
dc.description.volumeVol. 3
dc.publisher.nameTechnika
dc.publisher.cityVilnius
dc.identifier.doi2-s2.0-70349389743
dc.identifier.doi000257423500007
dc.identifier.doi10.3846/1822-427X.2008.3.93-100
dc.identifier.elaba3843716


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record