Show simple item record

dc.contributor.authorBaltrėnas, Pranas
dc.contributor.authorVaitiekūnas, Petras
dc.contributor.authorVasarevičius, Saulius
dc.contributor.authorJordaneh, Saad
dc.date.accessioned2023-09-18T17:18:12Z
dc.date.available2023-09-18T17:18:12Z
dc.date.issued2008
dc.identifier.issn0235-7224
dc.identifier.other(BIS)VGT02-000017851
dc.identifier.urihttps://etalpykla.vilniustech.lt/handle/123456789/121713
dc.description.abstractThe research carried out in major towns has revealed that the highest level of pollution is registered during the morning and afternoon rush hours when traffic intensity is the greatest. Traffic pollutant emissions are very concentrated in streets of high traffic intensity, but at a distance of 1–2 meters and especially 4–6 meters from the carriageway their amount is sharply reduced. The concentration of aerosol particles is directly dependent on the intensity of the traffic flow. Their concentration is evenly reduces with the distance from the carriageway, and at a distance of 300 m particles tend to deposit on the ground surface. The research was carried out at 14 selected points of Vilnius, Žirmūnai neighbourhood streets, where the number of vehicles passing by (light, medium, heavy traffic) has been counted. The obtained results have been applied to determine the mean concentrations of solid particles (SP) in the morning and afternoon rush hours. The data were used for the mathematical modelling of solid particle dispersion in Žirmūnai neighbourhood. In some cases, the maximum allowable concentration (MAC) of solid particles was exceeded.eng
dc.description.abstractMiestuose atlikti tyrimai rodo, kad daugiausiai teršalų yra išskiriama rytinio ir vakarinio eismo piko valandomis, kai autotransporto eismas yra intensyviausias. Autotransporto tarša ypač didelė miesto intensyvaus eismo gatvėse ir 1–2 metrų atstumu nuo važiuojamosios kelio dalies, o esant 4–6 metrų atstumui jų kiekiai staigiai sumažėja. Nustatyta, kad aerozolių dalelių koncentracijos tiesiogiai priklauso nuo autotransporto eismo intensyvumo. Koncentracija tolygiai mažėja didėjant atstumui nuo kelio važiuojamosios dalies, apie 300 m atstumu dalelės nusėda ant žemės paviršiaus. Tyrimai atlikti 14 Vilniaus m. Žirmūnų gatvių vietų, kuriose pagal pravažiuojančio autotransporto (lengvųjų, vidutinių, sunkiųjų) skaičių nustatytos vidutinės kietųjų dalelių (KD) koncentracijos rytinio ir vakarinio eismo piko valandomis. Naudojantis jomis atliktas kietųjų dalelių sklaidos Žirmūnuose matematinis modeliavimas. Keliose vietose KD koncentracija buvo didesnė už didžiausią leistiną koncentraciją.lit
dc.formatPDF
dc.format.mediumtekstas / txt
dc.language.isoeng
dc.relation.isreferencedbyISI Master Journal List
dc.relation.isreferencedbyVINITI
dc.relation.isreferencedbyZoological Record
dc.relation.isreferencedbyEnvironment Complete
dc.relation.isreferencedbyASFA: Aquatic Sciences and Fisheries Abstracts
dc.relation.isreferencedbyBiological Sciences Database
dc.relation.isreferencedbyCSA Environmental Sciences & Pollution Management Database
dc.titleDispersion modelling of solid particles from vehicle exhaust into the atmosphere
dc.title.alternativeAutotransporto į atmosferą išskiriamų kietųjų dalelių sklaidos modeliavimas
dc.typeStraipsnis kitoje DB / Article in other DB
dcterms.references20
dc.type.pubtypeS3 - Straipsnis kitoje DB / Article in other DB
dc.contributor.institutionVilniaus Gedimino technikos universitetas
dc.contributor.facultyAplinkos inžinerijos fakultetas / Faculty of Environmental Engineering
dc.subject.researchfieldN 012 - Ekologija ir aplinkotyra / Ecology and environmental studies
dc.subject.researchfieldT 004 - Aplinkos inžinerija / Environmental engineering
dc.subject.ltAplinka
dc.subject.ltAtmosferos oro tarša
dc.subject.ltMobilieji taršos šaltiniai
dc.subject.ltKietosios dalelės
dc.subject.ltAutotransportas
dc.subject.ltTaršos sklaidos modeliavimas
dc.subject.enEnvironment
dc.subject.enAtmosphere
dc.subject.enAir pollution
dc.subject.enMobile recourses of pollution
dc.subject.enSolid particles
dc.subject.enTransport
dc.subject.enModelling of pollution dispersion
dcterms.sourcetitleEkologija
dc.description.issueno. 2
dc.description.volumevol. 54
dc.publisher.nameLietuvos mokslų akademijos leidykla
dc.publisher.cityVilnius
dc.identifier.doiLBT02-000030481
dc.identifier.doi10.2478/v10055-008-0019-8
dc.identifier.elaba3845614


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record