• Lietuvių
    • English
  • English 
    • Lietuvių
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Mokslinės publikacijos (PDB) / Scientific publications (PDB)
  • Moksliniai ir apžvalginiai straipsniai / Research and Review Articles
  • Straipsniai kituose recenzuojamuose leidiniuose / Articles in other peer-reviewed sources
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Mokslinės publikacijos (PDB) / Scientific publications (PDB)
  • Moksliniai ir apžvalginiai straipsniai / Research and Review Articles
  • Straipsniai kituose recenzuojamuose leidiniuose / Articles in other peer-reviewed sources
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Dispersion modelling of solid particles from vehicle exhaust into the atmosphere

Thumbnail
Date
2008
Author
Baltrėnas, Pranas
Vaitiekūnas, Petras
Vasarevičius, Saulius
Jordaneh, Saad
Metadata
Show full item record
Abstract
The research carried out in major towns has revealed that the highest level of pollution is registered during the morning and afternoon rush hours when traffic intensity is the greatest. Traffic pollutant emissions are very concentrated in streets of high traffic intensity, but at a distance of 1–2 meters and especially 4–6 meters from the carriageway their amount is sharply reduced. The concentration of aerosol particles is directly dependent on the intensity of the traffic flow. Their concentration is evenly reduces with the distance from the carriageway, and at a distance of 300 m particles tend to deposit on the ground surface. The research was carried out at 14 selected points of Vilnius, Žirmūnai neighbourhood streets, where the number of vehicles passing by (light, medium, heavy traffic) has been counted. The obtained results have been applied to determine the mean concentrations of solid particles (SP) in the morning and afternoon rush hours. The data were used for the mathematical modelling of solid particle dispersion in Žirmūnai neighbourhood. In some cases, the maximum allowable concentration (MAC) of solid particles was exceeded.
 
Miestuose atlikti tyrimai rodo, kad daugiausiai teršalų yra išskiriama rytinio ir vakarinio eismo piko valandomis, kai autotransporto eismas yra intensyviausias. Autotransporto tarša ypač didelė miesto intensyvaus eismo gatvėse ir 1–2 metrų atstumu nuo važiuojamosios kelio dalies, o esant 4–6 metrų atstumui jų kiekiai staigiai sumažėja. Nustatyta, kad aerozolių dalelių koncentracijos tiesiogiai priklauso nuo autotransporto eismo intensyvumo. Koncentracija tolygiai mažėja didėjant atstumui nuo kelio važiuojamosios dalies, apie 300 m atstumu dalelės nusėda ant žemės paviršiaus. Tyrimai atlikti 14 Vilniaus m. Žirmūnų gatvių vietų, kuriose pagal pravažiuojančio autotransporto (lengvųjų, vidutinių, sunkiųjų) skaičių nustatytos vidutinės kietųjų dalelių (KD) koncentracijos rytinio ir vakarinio eismo piko valandomis. Naudojantis jomis atliktas kietųjų dalelių sklaidos Žirmūnuose matematinis modeliavimas. Keliose vietose KD koncentracija buvo didesnė už didžiausią leistiną koncentraciją.
 
Issue date (year)
2008
URI
https://etalpykla.vilniustech.lt/handle/123456789/121713
Collections
  • Straipsniai kituose recenzuojamuose leidiniuose / Articles in other peer-reviewed sources [8559]

 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects / KeywordsInstitutionFacultyDepartment / InstituteTypeSourcePublisherType (PDB/ETD)Research fieldStudy directionVILNIUS TECH research priorities and topicsLithuanian intelligent specializationThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects / KeywordsInstitutionFacultyDepartment / InstituteTypeSourcePublisherType (PDB/ETD)Research fieldStudy directionVILNIUS TECH research priorities and topicsLithuanian intelligent specialization

My Account

LoginRegister