Keleivių vežimo geležinkeliais tobulinimas: ekonominiai aspektai
Date
2013Author
Dailydka, Stasys
Lingaitis, Vytautas
Naimovičius, Stanislovas
Metadata
Show full item recordAbstract
Keleivių vežimas geležinkeliais istoriškai turi didelę įtaką įvairių salių ekonomikai, todėl geležinkelių transporto paslaugų plėtros strategija visada nukreipia į kokybiškų keleivių vežimo paslaugų užtikrinimą. Keleivių vežimas geležinkeliais, ypač vietiniais, priemiestiniais maršrutais, tradiciškai vertinamas ne tik kaip verslo, bet ir kaip socialinė funkcija. Dėl to ypač aktualus išlaidų ir pajamų, gautų keleivių vežimo geležinkelių transportu, valdymo tobulinimas, orientuotas j keleivių vežimo efektyvumą bei integravimąsi į tarptautines transporto sistemas. Vienu svarbiausių keleivinio transporto ekonominio ir socialinio efektyvumo rodiklių laikoma keliones laiko ir sąnaudų verte. Jai įvertinti ir optimizuoti siūlomas vienu traukinio reisu važiuojančio keleivio ir jo vežėjo patiriamų sąnaudų matematinis modelis, kuriuo remiantis ir atsižvelgiantį tam tikru maršrutu važiuojančių keleivių skaičiaus pokyčius nustatoma, koks turi būti traukinio ilgis, trauka, kitos komponentės. Tyrimai parodė, kad tokiu būdu keleivių vežimo atskirais Lietuvos geležinkelių maršrutais nuostolius galima sumažinti keturis kartus, o iš keleivių vežimo tais reisais, kuriais važiuoja pilni traukiniai, gauti teigiamą rezultatą. Remiantis atliktos detalios keleivių vežimo tam tikrais maršrutais srautų analizės duomenimis ir atsižvelgiant į šių srautų kaitos tendencijas, transporto priemonių poreikį, buvo nustatyta, kad tikslinga riedmenų parką papildyti greitai ir lengvai transformuojamomis keleivių vežimo priemonėmis, pvz., komfortiškais moduliniais traukiniais, kurie ypač rinka, kai yra mažas keleivių skaičius, o važiavimo atstumai nėra dideli. Historically, passenger transportation by railway plays a significant role in national economics; therefore, the development of railway transport is always aimed at high-quality assurance of public transport operations. Passenger railway transportation, especially by local, suburban route$t is traditionally viewed not only as a business junction, but also as a social government-supported one. For this reason, improvement of the management of expenses and incomes received from passenger transportation by railway aimed at passenger transportation efficiency as welt as integration in international transport system is a matter of particular importance. The value of the run time and costs is considered as one of the most important indicators of the economic and social efficiency of passenger transport. To evaluate and optimize this value, the article proposes a mathematical model of costs incurred by a passenger and carrier fir one train run, which evaluates the train length, traction and other components depending on (he change in the number of passengers on the route. Studies show that in this way, it is possible to reduce passenger losses at separate Lithuanian railway routes by 4 times and to obtain a positive result at passenger-occupied routes. Having performed analysis and established trends of their changes and needs for transport vehicles, it is expedient to supplement the fleet of rolling stock with quickly and easily transformable passenger vehicles, e.g., with comfortable modular trains. It is especially appropriate when the number of passengers is low and transportation distances are not long.