Lietuvos žvyrkelių tobulinimo perspektyva
Abstract
Maždaug 50% Lietuvos valstybinių kelių yra įrengta žvyro danga. Daugelio žvyrkelių būklė yra nepatenkinama ne tik dėl jų lygumo, dangos vėžių ir skersinio nuolydžio, kelkraščių bei vandens nuleidimo įrenginių būklės, bet ir dėl eismo saugumo poreikių. Beveik 40% žvyrkelių ruožų matomumo atstumas mažesnis kaip 200 m, kai kuriuose rajonuose nuo 20 iki 70% žvyrkelių plotis mažesnis negu reikalaujma pagal Technines normas. Daug kur žvyro danga susidėvėjusi: jos vidutinis storis mažesnis kaip 20 cm, nepakankamas atsparaus šalčiui apsauginio sluoksnio storis. Lietuvos žvyrkelių vidutinis dangos storis yra mažesnis negu rekomenduojamas šalčiui atsparios dangos storis, kuris pagal kelių projektavimo normas negali būti mažesnis kaip 50 cm. Netinkamas žvyro dangos mineralinių medžiagų karkasas (dalelių, stambesnių kaip 5 mm, yra mažiau negu 30%). Žvyrkelių dangos stiprumas mažesnis negu reikalaujma pagal Technines normas. Lietuvos žvyrkelių tobulinimo programa turi būti kuriama atsižvelgiant į dabartinę žvyrkelių būklę, jų atotikį saugaus eismo poreikiams ir finansavimo iš kelių fondo galimybes. Nearly 50 percent of Lithuanian state roads are gravelled. The conditions of majority of gravel roads are unsatisfactory not only regarding standards for road maintenance parameters such as pavement roughness, rutting, and cross sectional slopes, but also regarding requirements for road shoulders and water proofing system. Gravel roads often not satisfy traffic safety requirements: sight distances of nearly 40 percent of gravel roads sections are less than 200 m. In certain regions the gravel road width is from 20 to 70 percent less, than it is required according to the norms. The gravel pavement is worn out: the average depth of gravel pavement is less than 20 cm, the depth of the frost resistant layer is not adequate. The average depth of the frost resistant gravel pavement layer is less than 50 cm, what is required accordind to the road design norms as a minimal standard. The percentage of aggregate with the diameter of more than 5 mm is also 30 percent less than for gravel pavement required. Pavement bearing capacity is less than standard requirements.