• Lietuvių
    • English
  • English 
    • Lietuvių
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Mokslinės publikacijos (PDB) / Scientific publications (PDB)
  • Moksliniai ir apžvalginiai straipsniai / Research and Review Articles
  • Straipsniai Web of Science ir/ar Scopus referuojamuose leidiniuose / Articles in Web of Science and/or Scopus indexed sources
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Mokslinės publikacijos (PDB) / Scientific publications (PDB)
  • Moksliniai ir apžvalginiai straipsniai / Research and Review Articles
  • Straipsniai Web of Science ir/ar Scopus referuojamuose leidiniuose / Articles in Web of Science and/or Scopus indexed sources
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Importance of virtual trips for transport infrastructure planning

Thumbnail
Date
2009
Author
Gaučė, Kristina
Carreno, Michael
Metadata
Show full item record
Abstract
Limited possibilities of transport mobility, low quality and high prices of services induce local (change of living or working place) or virtual (e-work, e-government, e-shopping, e-communication) mobility of citizens. Despite the increased possibilities to avoid transport trips, street jams, pavement deterioration, the number of traffic accidents have been continuously growing. For this reason the research was carried out to define a possibility of physical trips (their purpose, length, transport mode) to be replaced by virtual trips, and to identify the influence of this replacement on the planning of territories and transport infrastructure. Based on the obtained results, the main assumptions have been formulated allowing a more effective plan of the land-tenure of transport and social infrastructure and to optimize new construction.
 
Ribotos transportinio judrumo galimybės, prasta paslaugų kokybė ir didelė jų kaina skatina miesto gyventojų lokalųjį arba virtualųjį judrumą. Nepaisant padidėjusių galimybių transportinėms kelionėms išvengti, didėja gatvių kamša, dėvisi dangos, daugėja eismo įvykių. Dėl šios priežasties buvo atlikti tyrimai siekiant nustatyti fizinių kelionių (jų tikslo, ilgio, naudojamos transporto priemonės) keitimo virtualiosiomis galimybes. Šiame straipsnyje publikuojamo tyrimo metodologinė seka – tik pavyzdys, kaip nuosekli duomenų ir gaunamų rezultatų interpretacija leidžia atrasti reikšmingus tyrimui dydžius ir korektiškai suformuluoti išvadas. Tai ypač aktualu planuojant teritorijas ir jų susisiekimo infrastruktūrą. Regresinės analizės būdu atradus reikšmingus kelionei įtaką darančius veiksnius, pamažu nagrinėjami kiti veiksniai, kol prieinama prie išvados, kurios fizinės kelionės yra pakeičiamos virtualiosiomis.
 
Issue date (year)
2009
URI
https://etalpykla.vilniustech.lt/handle/123456789/124102
Collections
  • Straipsniai Web of Science ir/ar Scopus referuojamuose leidiniuose / Articles in Web of Science and/or Scopus indexed sources [7946]

 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects / KeywordsInstitutionFacultyDepartment / InstituteTypeSourcePublisherType (PDB/ETD)Research fieldStudy directionVILNIUS TECH research priorities and topicsLithuanian intelligent specializationThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects / KeywordsInstitutionFacultyDepartment / InstituteTypeSourcePublisherType (PDB/ETD)Research fieldStudy directionVILNIUS TECH research priorities and topicsLithuanian intelligent specialization

My Account

LoginRegister