Research on the dependence of asphalt pavement stiffness upon the temperature of pavement layers
Date
2010Author
Motiejūnas, Algirdas
Panasenkienė, Miglė
Vaitkus, Audrius
Čygas, Donatas
Laurinavičius, Alfredas
Metadata
Show full item recordAbstract
The falling weight deflectometer (FWD) is the device most commonly used for the measurement of strength of road pavement structure. Using this device the impact of the wheel of heavy vehicle to the pavement is imitated for the assessment of pavement strength. The stiffness of asphalt pavement layers, as well as E0 modulus values, measured using the FWD, strongly depend on the pavement temperature. When we use deflectometer for measuring asphalt pavement strength at different environmental conditions and in different season the values of E0 modulus should be reduced to the assumed standard temperature. During this research at the experimental asphalt pavement structure the temperature correction factor was revised. The use of this factor enables to reduce the values of the stiffness of asphalt pavement layers measured by the falling weight deflectometer to the standard temperature of +20 °C. In this way the influence of the temperature of asphalt pavement layers upon asphalt stiffness and E0 modulus could be evaluated. Eksploatuojamų automobilių kelių dangų konstrukcijų stipriui nustatyti dažniausiai naudojamas krintančio svorio deflektometras. Šiuo įrenginiu matuojant dangos konstrukcijos stiprį imituojamas sunkiasvorio automobilio rato poveikis dangai. Asfaltinės dangos sluoksnių standumas, taip pat krintančio svorio deflektometru nustatytos E0 modulių reikšmės priklauso nuo dangos temperatūros. Kai asfalto dangos stipris matuojamas skirtingu metų laiku skirtingomis aplinkos sąlygomis, tokių matavimų E0 modulių reikšmės turi būti redukuojamos standartinei temperatūrai. Eksperimentiniame asfaltinių dangų konstrukcijų ruože atliktu eksperimentiniu tyrimu patikslintas temperatūrinis redukcijos koeficientas. Jis leidžia krintančio svorio deflektometru nustatytas asfaltinės dangos sluoksnių standumo vertes redukuoti standartinei +20 °C temperatūrai. Tokiu būdu įvertinama asfaltinės dangos sluoksnio temperatūros įtaka asfalto standumui ir tamprumo moduliui.