Show simple item record

dc.contributor.authorMotiejūnas, Algirdas
dc.contributor.authorPanasenkienė, Miglė
dc.contributor.authorVaitkus, Audrius
dc.contributor.authorČygas, Donatas
dc.contributor.authorLaurinavičius, Alfredas
dc.date.accessioned2023-09-18T17:47:30Z
dc.date.available2023-09-18T17:47:30Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.issn1822-427X
dc.identifier.other(BIS)VGT02-000020945
dc.identifier.urihttps://etalpykla.vilniustech.lt/handle/123456789/126011
dc.description.abstractThe falling weight deflectometer (FWD) is the device most commonly used for the measurement of strength of road pavement structure. Using this device the impact of the wheel of heavy vehicle to the pavement is imitated for the assessment of pavement strength. The stiffness of asphalt pavement layers, as well as E0 modulus values, measured using the FWD, strongly depend on the pavement temperature. When we use deflectometer for measuring asphalt pavement strength at different environmental conditions and in different season the values of E0 modulus should be reduced to the assumed standard temperature. During this research at the experimental asphalt pavement structure the temperature correction factor was revised. The use of this factor enables to reduce the values of the stiffness of asphalt pavement layers measured by the falling weight deflectometer to the standard temperature of +20 °C. In this way the influence of the temperature of asphalt pavement layers upon asphalt stiffness and E0 modulus could be evaluated.eng
dc.description.abstractEksploatuojamų automobilių kelių dangų konstrukcijų stipriui nustatyti dažniausiai naudojamas krintančio svorio deflektometras. Šiuo įrenginiu matuojant dangos konstrukcijos stiprį imituojamas sunkiasvorio automobilio rato poveikis dangai. Asfaltinės dangos sluoksnių standumas, taip pat krintančio svorio deflektometru nustatytos E0 modulių reikšmės priklauso nuo dangos temperatūros. Kai asfalto dangos stipris matuojamas skirtingu metų laiku skirtingomis aplinkos sąlygomis, tokių matavimų E0 modulių reikšmės turi būti redukuojamos standartinei temperatūrai. Eksperimentiniame asfaltinių dangų konstrukcijų ruože atliktu eksperimentiniu tyrimu patikslintas temperatūrinis redukcijos koeficientas. Jis leidžia krintančio svorio deflektometru nustatytas asfaltinės dangos sluoksnių standumo vertes redukuoti standartinei +20 °C temperatūrai. Tokiu būdu įvertinama asfaltinės dangos sluoksnio temperatūros įtaka asfalto standumui ir tamprumo moduliui.lit
dc.formatPDF
dc.format.extentp. 50-54
dc.format.mediumtekstas / txt
dc.language.isoeng
dc.relation.isreferencedbyIndex Copernicus
dc.relation.isreferencedbyComputers & Applied Sciences Complete
dc.relation.isreferencedbyCentral & Eastern European Academic Source (CEEAS)
dc.relation.isreferencedbyScopus
dc.relation.isreferencedbyScience Citation Index Expanded (Web of Science)
dc.relation.isreferencedbyINSPEC
dc.source.urihttps://doi.org/10.3846/bjrbe.2010.07
dc.titleResearch on the dependence of asphalt pavement stiffness upon the temperature of pavement layers
dc.title.alternativeAsfaltinės dangos sluoksnių standumo priklausomybės nuo dangos sluoksnių temperatūros tyrimai
dc.typeStraipsnis Web of Science DB / Article in Web of Science DB
dcterms.references16
dc.type.pubtypeS1 - Straipsnis Web of Science DB / Web of Science DB article
dc.contributor.institutionVilniaus Gedimino technikos universitetas
dc.contributor.facultyAplinkos inžinerijos fakultetas / Faculty of Environmental Engineering
dc.contributor.departmentKelių tyrimo institutas / Road Research Institute
dc.contributor.departmentKelių katedra / Department of Roads
dc.subject.researchfieldT 002 - Statybos inžinerija / Construction and engineering
dc.subject.ltKelio danga
dc.subject.ltDangos stiprumas
dc.subject.ltDangos standumas
dc.subject.ltTemperatūros veiksniai
dc.subject.ltDeformacijos modulis (E0)
dc.subject.ltKrintančio svorio deflektometras
dc.subject.enRoad pavement
dc.subject.enPavement strength
dc.subject.enPavement stiffness
dc.subject.enTemperature factors
dc.subject.enE0 modulus
dc.subject.enFalling weight deflectometer (FWD)
dcterms.sourcetitleThe Baltic journal of road and bridge engineering
dc.description.issueno. 1
dc.description.volumeVol. 5
dc.publisher.nameTechnika
dc.publisher.cityVilnius
dc.identifier.doi2-s2.0-77951687827
dc.identifier.doi000276685500007
dc.identifier.doi10.3846/bjrbe.2010.07
dc.identifier.elaba3904537


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record