• Lietuvių
    • English
  • English 
    • Lietuvių
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Mokslinės publikacijos (PDB) / Scientific publications (PDB)
  • Moksliniai ir apžvalginiai straipsniai / Research and Review Articles
  • Straipsniai Web of Science ir/ar Scopus referuojamuose leidiniuose / Articles in Web of Science and/or Scopus indexed sources
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Mokslinės publikacijos (PDB) / Scientific publications (PDB)
  • Moksliniai ir apžvalginiai straipsniai / Research and Review Articles
  • Straipsniai Web of Science ir/ar Scopus referuojamuose leidiniuose / Articles in Web of Science and/or Scopus indexed sources
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Analysis of numerical modelling of turbulence in a conical reverse-flow cyclone

Thumbnail
Date
2010
Author
Vaitiekūnas, Petras
Jakštonienė, Inga
Metadata
Show full item record
Abstract
This paper aims to analyse the problem of numerical modelling of the airflow in a conical reverse-flow (CRF) cyclone with tangential inlet (equipment for separation of solid particles from gaseous fluid flow). A review of experi-mental and theoretical papers that describe cyclones with very complex swirling flow is performed. Three-dimensional transport differential equations for incompressible turbulent flow inside a cyclone are solved numerically using finite volume-based turbulence models, namely, the Standard k–e model, the RNG k–e model and the Reynolds stress model (RSM). The paper describes the numerical modelling of the airflow in the CRF cyclone, the height of which is 0.75 m, diameter 0.17 m, height of cylindrical part 0.255 m, height of conical part - 0.425 m, inlet area is 0.085×0.032 m2. Mathematical model of airflow in a cyclone consisted of Navier-Stokes (Reynolds) three-dimensional differential equation system. Modelling results, obtained from the numerical tests when inlet velocity is 4.64, 9.0 and 14.8 m/s and flow rate is, respectively, 0.0112, 0.0245 and 0.0408 (0.0388) m3/s, have demonstrated a reasonable agreement with other authors’ experimental and theoretical results. The average relative error was +- 7.5%.
 
Nagrinėjama dujų aerodinamikos kūginiame grįžtamojo srauto (KGS) ciklone (įrenginys kietosioms dalelėms atskirti iš oro srauto) su tangentiniu srauto įtekėjimu skaitinio modeliavimo problema. Trimatės nespūdžiojo turbulentinio srauto ciklono viduje pernašos diferencialinės lygtys skaitiškai spręstos baigtinių tūrių metodu taikant standartinį k–e, RNG k–e ir Reinoldso įtempių (RĮM) turbulencijos modelius. Atliktas skaitinis oro srauto judėjimo KGS ciklone modeliavimas. Ciklono aukštis – 0,75 m, skersmuo - 0,17 m, cilindrinės dalies aukštis - 0,255 m, kūginės - 0,425 m, įtekėjimo angos plotas 0,085×0,032 m2. Oro srauto judėjimo ciklone matematinis modelis – Navjė ir Stokso (Reinoldso) trimačių diferencialinių lygčių sistema. Modeliavimo rezultatai, kai įtekėjimo greitis 4,64, 9,0 bei 14,8 m/s ir debitas – 0,0112, 0,0245 ir 0,0408 (0,0388) m3/s, neblogai sutapo su kitų autorių eksperimentiniais rezultatais. Vidutinė santykinė paklaida - ± 8 proc.
 
Issue date (year)
2010
URI
https://etalpykla.vilniustech.lt/handle/123456789/127523
Collections
  • Straipsniai Web of Science ir/ar Scopus referuojamuose leidiniuose / Articles in Web of Science and/or Scopus indexed sources [7946]

 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects / KeywordsInstitutionFacultyDepartment / InstituteTypeSourcePublisherType (PDB/ETD)Research fieldStudy directionVILNIUS TECH research priorities and topicsLithuanian intelligent specializationThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects / KeywordsInstitutionFacultyDepartment / InstituteTypeSourcePublisherType (PDB/ETD)Research fieldStudy directionVILNIUS TECH research priorities and topicsLithuanian intelligent specialization

My Account

LoginRegister