Forecasts of Lithuanian transport operation
Santrauka
Šiame straipsnyje pateikiami transporto sistemos ekonominės būklės tyrimų rezultatai. Tyrimais siekta transmodaliniu bei visos sistemos pagrindu apibrėžti transporto plėtros perspektyvas. Prognozuojamas krovinių ir keleivių vežimas skirtingomis transporto rūšimis šalies viduje ir užsienyje. Remiamasi kelių, miestų, geležinkelių, jūrų, vidaus vandenų, oro transporto šakų tyrimais. Vežimų plėtra siejama su bendraisiais ūkio rodikliais bei tendencijomis, įvertinami lemiami veiksniai, turintys tiesioginę ar netiesioginę įtaką plėtros rezultatams. Straipsnyje pateikiamos šalies ekonomikos plėtros ir transporto prognozės prielaidos. Lietuvos transporto plėtros klausimas nagrinėjamas Europos kontekste, tačiau pažymint visus svarbiausius strateginius valstybės transporto politikos vidaus ir tarptautinius aspektus, tai: Lietuvos nacionalinės transporto sistemos integracija į Vakarų Europos transporto tinklą ir transporto paslaugų rinką, išlaikant tradicinius transporto ryšius su NVS šalimis, tarptautiniams ekonominiams ryšiams ir turizmui išnaudojant palankią Lietuvos geopolitinę padėtį.Dabartinė situacija yra palanki įgyvendinti strateginį Lietuvos, kaip tranzito šalies, tikslą integruotis į ekonomines ir politines Europos sąjungos sferas, veikti kaip tarpininkui pagrindiniuose transporto koridoriuose, plečiant prekybos bei turizmo ryšius tarp Rytų ir Vakarų. Siekiama išplėtoti transeuropinius tinklus ir sukurti vakarietišką technikos lygį atitinkančią savo transporto infrastruktūrą, kuri leistų suformuoti efektyvią, aplinkai palankią ir saugią krovininio transporto sistemą, apimančią visas transporto rūšis. Keičiantis ekonomikai, jos persiformavimo periodu metodiniu požiūriu sunku taikyti įprastus prognozavimo metodus. Todėl keliamas uždavinys apibrėžti plėtros tendencijas, o ne labai detaliai nuspėti vienos ar kitos transporto rūšies vežimų apimtis 15 metų laikotarpiui. Laikantis bendrųjų ir europinių metodinių reikalavimų, transporto veikla prognozuojama 1999, 2000, 2005, 2010, 2015 m. laikotarpiui. Skaičiuojant remtasi BVP prognoze, atitinkančia optimistinį, pesimistinį ir labiausiai tikėtiną scenarijų. Prognozių rezultatai bei metodika yra taikytini kitiems makroekonomikos ar taikomiesiems transporto srities mokslo darbams. Šie rezultatai yra pakankamai patikimi ir juos galima panaudoti rengiant naują Nacionalinės transporto plėtros programą, kurios vienas iš poskyrių bus skirtas transporto sistemos plėtros prognozėms.